Szkolenia sprzedawców

Posiadanie wyszkolonych, kompetentnych i zmotywowanych sprzedawców decyduje o wielkości sprzedaży i zysku. Warto zainwestować zatem czas i pieniądze w szkolenia dla pracowników działu sprzedaży. Aby jednak nie stracić na tej inwestycji, należy umiejętnie do tego podejść, czyli przygotować się i przeprowadzić określone szkolenie, a następnie odpowiednio wdrożyć nowo nabytą wiedzę oraz umiejętności.

Każdy proces szkoleniowy rozpoczyna się od analizy potrzeb szkoleniowych, czyli ustalenia oczekiwań względem szkolonych pracowników oraz porównaniu ich z obecnymi kompetencjami. Dzięki takiemu porównaniu dowiadujemy się, jaka jest luka kompetencji, czyli różnica między tym, co nasi podwładni powinni wiedzieć, aby dobrze wykonywać swoją pracę, a tym, jaki poziom umiejętności obecnie posiadają. Dzięki temu uda nam się dobrać szkolenie, które zaspokoi potrzeby szkoleniowe. W przypadku działu sprzedaży warto się zastanowić nad oczekiwaniami wobec handlowców w odniesieniu do specyfiki produktu, strategii firmy, samego procesu sprzedaży. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Pierwszym krokiem określenia potrzeb szkoleniowych jest analiza samego procesu sprzedaży. W zależności od sprzedawanego produktu bądź produktów, potencjalnych klientów i strategii firmy podejmujemy decyzję co do stosowanego podejścia do sprzedaży i obsługi klienta. Czy sprzedaż naszego produktu wymaga wcześniejszego nawiązania relacji z klientem, tworzenia długotrwałych i lojalnych kontaktów czy też na przykład nasz produkt konkuruje z innymi podobnymi produktami ceną, więc sprzedawcy mogą sobie pozwolić na bardziej agresywne zachowanie? Czy firma chce postawić na jakość produktów oraz konkurować z innymi także obsługą klienta? Czy chce, aby sprzedawców postrzegano jako doradców, czy też aby byli oni tylko „dostarczycielami” produktów i rozwiązań? Wpłynie to zdecydowanie na zachowanie sprzedawców i stosowane przez nich techniki. Odpowiedzi na te pytania pozwolą ustalić konkretne i jasne oczekiwania względem sprzedawców, sposób ich zachowania wobec klientów, stosowane techniki sprzedaży oraz związane z tym umiejętności, zarówno twarde, jak i miękkie.

Ustalając listę oczekiwań wobec pracowników, starajmy się, aby znalazły się na niej bardzo konkretne i mierzalne zachowania. Dzięki temu będzie nam łatwiej ocenić obecne wyniki pracowników, a także ich postęp. Oto przykłady:

  • zadaje pytania mające na celu poznanie potrzeb klienta,
  • przedstawia korzyści płynące z prezentowanego produktu,
  • dobiera rozwiązanie/produkt stosownie do potrzeb klienta,
  • uważnie słucha,
  • uwzględnia zastrzeżenia klienta

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.