Czy w 2021 roku cold calling nadal działa?

Zdania oczywiście są podzielone, a odpowiedź też nie jest jednoznaczna. Moje doświadczenia mówią, że cold calling może być skuteczny, choć nie wszystkim się to udaje. Największy problem z cold callingiem jest taki, że często bywa nieprzemyślany, a co za tym idzie – nie działa.

AS_36_54.jpeg

Sam z pewnością dobrze wiesz, jak to wygląda. Przychodzisz do biura, włączasz CRM i zastanawiasz się, do kogo by tu dziś zadzwonić? Może do pana Krzysztofa z firmy XYZ, a może do pani Magdy z firmy ZZZ? I tak mija pół godziny. Gdy już wiesz, do kogo wykonasz pierwszy telefon, uznajesz, że najpierw zrobisz sobie kawę. W kuchni spotykasz kolegę... i tak mija kolejne pół godziny. Wracasz do biurka, wreszcie dzwonisz i niestety klient nie odbiera. Myślisz: „Trudno, zadzwonię gdzie indziej”, po czym cały proces się powtarza. Podsumowując: przez cały dzień jesteś bardzo zajęty, ciężko pracujesz, a na koniec dnia ze zdziwieniem stwierdzasz, że... wykonałeś tylko 10 telefonów.

Jestem przekonany, że przynajmniej część z was właśnie zobaczyła jeden ze swoich dni, który był przeznaczony na cold calling.

Co zatem zrobić, by telefonów wykonywać zdecydowanie więcej i by były bardziej skuteczne?

Jakkolwiek banalnie to zabrzmi, najważniejsze jest wcześniejsze przygotowanie i przemyślane działania.

Planując działania cold callingowe, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, które wpływają na skuteczność telefonów. Jak się do tego zabrać?

1. Zastanów się, kto jest twoim klientem i czy cold calling jest dobrym kanałem, by do takiego klienta dotrzeć

Jest to oczywiście zależne od segmentu (B2B czy B2C), branży, w której działasz, i jeszcze kilku innych charakterystyk. Na przykład: jeśli działasz w B2B i personą, z którą się kontaktujesz, jest np. prezes, właściciel, to taka osoba w ciągu dnia jest raczej mocno zajęta i trudno będzie jej z tobą porozmawiać, bo realnie nie ma na to czasu.

Być może lepiej zadzwonić do takiego prezesa pod koniec dnia pracy, np. pomiędzy godziną 16 a 18, kiedy już ma trochę więcej luzu i szansa na rozmowę rośnie. A może w ogóle lepiej zadziała tu e-mail lub wiadomość wysłana na którymś z portali biznesowych.

Inny przykład? Rynek B2C, twoim klientem/ personą jest specjalista IT, który pracuje na home office. Taka osoba z większym prawdopodobieństwem odbierze telefon w godzinach twojej pracy i przynajmniej potencjalnie ma większą możliwość, by z tobą porozmawiać.

Podsumowując – zastanów się, czy w przypadku twoich klientów cold calling to optymalna forma kontaktu. Jeśli tak, pomyśl, jakie zwyczaje ma twój klient i staraj się dzwonić wtedy, kiedy potencjalnie ma najwięcej czasu na rozmowę.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.