Jak inflacja ukształtuje sezon przyszłych zakupów?

  • Jakie czynniki mają obecnie największy wpływ na marże?
  • Jakie są prognozy Salesforce, dotyczące nadchodzących trendów zakupowych?
  • Jak firmy mogą konkurować w gospodarce, w której klienci coraz częściej zwracają uwagę na cenę?
SS_64_46.jpg

Szkoła się skończyła, a wysokie temperatury potrafią dać się we znaki. Podobnie jest z gospodarką. Rosnące ceny paliwa, niedobory żywności, gwałtownie rosnące stopy procentowe i wszechobecna inflacja sprawiają, że konsumenci są zaniepokojeni i prawdopodobnie zmienią swoje zachowania zakupowe. A to oznacza, że równie zaniepokojeni są sprzedawcy.

Gdy spojrzymy poza czynniki związane pandemią, zauważymy, że popyt na zakupy w Internecie ustabilizował się, a konsumenci znaleźli nową równowagę między kanałami cyfrowymi i fizycznymi. Już wcześniej przewidywaliśmy, że skromny wzrost w sezonie zakupów świątecznych w 2021 r. może przenieść się na cały rok – nasze dane z pierwszego kwartału wskazują na 3% spadek globalnej sprzedaży cyfrowej w ujęciu rocznym. Jednak biorąc pod uwagę znaczny wzrost tego poziomu w ciągu ostatnich dwóch lat, nie ma powodów do niepokoju, jeśli chodzi o kondycję zakupów online.

Nie możemy również ignorować presji inflacyjnej. W pierwszym kwartale średnia cena sprzedaży (ASP) wzrosła w USA o 11%, a kupujący złożyli na całym świecie o 12% mniej zamówień w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Wczesne dane z drugiego kwartału wskazują na przyspieszenie tego trendu – w kwietniu i maju odnotowano 7% wzrost ASP przy 17% wzroście w tym samym okresie w 2021 roku. Scenariusz ten zapoczątkowuje walkę o portfele konsumentów, którzy kupują mniej produktów u mniejszej liczby sprzedawców.

Rentowność będzie kształtować zakupy

Pomimo niesprzyjających czynników ekonomicznych nie jest tajemnicą, że branża odnotowuje ciągły wzrost. W rzeczywistości rekordowa inflacja była w przeszłości czynnikiem wpływającym na wzrost przychodów. Jednak obecna era presji inflacyjnej jest wyjątkowa, ponieważ koszty towarów rosną szybciej niż można je w rozsądny sposób przenieść na konsumentów. W 2022 roku, pytanie za milion dolarów brzmi: jak marki i detaliści mogą utrzymać wzrost, ale robiąc to z zyskiem i stosując podejście omnichannel?


Oto kluczowe czynniki wywierające dziś presję na marże:

  • Rosnące koszty produktów: Indeks cen producentów (lub kosztów towarów) nadal odnotowuje dwucyfrowe skoki względem ubiegłego roku, co oznacza, że inflacja będzie nadal rosła. To spowoduje, że ceny sprzedaży będą jeszcze wyższe w pozostałej części roku.
  • Rosnące koszty pierwszej i ostatniej mili: Oczekuje się, że ceny gazu i oleju napędowego będą nadal rosły, co sprawi, że dostawy i zwroty będą bardziej kosztowne. (Niektórzy detaliści już teraz pobierają opłaty za zwroty online, aby zrekompensować część tych kosztów).
  • Braki i nadwyżki magazynowe: Oczekuje się, że niedobory żywności i surowców pogłębią się, dodając więcej niepewności do już napiętego globalnego łańcucha dostaw. Mimo to, nadwyżki zapasów spowodowane nadmiernymi zakupami w 2021 roku sprawiły, że firmy mają zbyt wiele produktów pod ręką. Nie chcą, aby te duże zobowiązania pozostały w bilansach.
  • Spadek konsumpcji: Wyższe ceny powodują spadek konsumpcji. Według badań Salesforce 51% konsumentów planuje w tym roku kupić mniej prezentów świątecznych.
  • Obawy konsumentów: Konsumenci już teraz czują się pesymistycznie nastawieni do gospodarki. Nastroje konsumentów są na najniższym poziomie od momentu rozpoczęcia śledzenia tego wskaźnika w latach 70. XX w. Oznacza to, że konsumenci mogą jeszcze bardziej ograniczyć wydatki, ponieważ spodziewają się trudnych warunków ekonomicznych w przyszłości.

Szacujemy, że te wyzwania ekonomiczne stawiają pod znakiem zapytania 1,4 biliona dolarów marży wśród sprzedawców detalicznych na całym świecie. Sprzedawcy mogą jednak osiągnąć wzrost i zyski, jeśli odpowiednio wcześnie zaplanują swoje działania. Oto pięć prognoz Salesforce dotyczących zakupów, które warto rozważyć podczas opracowywania strategii.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.