Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa

Czy analiza otoczenia jest dla przedsiębiorstwa istotna? Czy można podejmować decyzje biznesowe bez zrozumienia ważnych zmian zachodzących w otoczeniu, w którym działa firma, a także ignorując posunięcia konkurencji? Chociaż odpowiedź na oba pytania jest oczywista, dopiero w ostatnich latach obserwujemy coraz częstsze wykorzystanie wiedzy na ten temat w polskich przedsiębiorstwach.

W okresie transformacji polskie przedsiębiorstwa konkurowały głównie dzięki wykorzystaniu prostych sposobów na osiągnięcie efektywności. To podejście było podstawowym sposobem uzyskiwania wzrostu do czasu ostatniego kryzysu gospodarczego. Wzrost konkurencji i chude lata w biznesie spowodowały jednak, że firmy szukają coraz nowszych sposobów na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Poszukując inspiracji, muszą wyjść z analizą na zewnątrz przedsiębiorstwa, do jego otoczenia.

W ostatnich latach można zauważyć coraz częstsze wykorzystanie analizy otoczenia konkurencyjnego (ang. Competitive Intelligence). Przedsiębiorcy i firmy dostrzegają korzyści wynikające z przeprowadzanych analiz, które pozwalają zrozumieć zmiany czy trendy w otoczeniu organizacji, oraz z dostrzeżonych szans odpowiedniego reagowania na podstawie uzyskanych w ten sposób wniosków. Wcześniej analiza otoczenia była domeną dużych korporacji, które wykorzystywały tego rodzaju techniki głównie przy wspomaganiu zarządzania strategicznego. Z czasem wiedza dotycząca analizy konkurencyjnej rozprzestrzeniała się wśród innych działów oraz mniejszych firm (tzw. spillover effect).

Istota analizy otoczenia konkurencyjnego

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w tym zakresie trzeba dokładnie wyjaśnić, czym jest analiza otoczenia konkurencyjnego. Niektórzy bowiem mylnie ograniczają ten obszar do analizy konkurencji. Jest to niewątpliwie istotna część omawianej tu tematyki, ale znacznie ograniczająca przyjmowaną perspektywę. Na potrzeby tego artykułu należy przyjąć definicję wprowadzoną przez pionierkę analizy konkurencyjnej, Seenę Sharp. Analiza otoczenia konkurencyjnego to zatem „istotna, zorientowana na przyszłość wiedza o otoczeniu firmy, której uzyskanie powoduje konkretne działanie”.

Analiza otoczenia może mieć, oczywiście, różną wagę, w zależności od branży oraz obszarów działalności organizacji. Inaczej analizują otoczenie duże przedsiębiorstwa produkujące energię, a inaczej supermarkety sprzedające produkty FMCG. Najszersze wykorzystanie tego typu analiz ma miejsce w działach zajmujących się strategią rynkową, szczególnie w obszarach związanych z polityką sprzedażową, modelami dystrybucji, metodami dotarcia do rynku, sposobami komunikacji z rynkiem, percepcją i oczekiwaniami klientów, a także ogólną koniunkturą makroekonomiczną. Mimo to w obszarach bardziej taktycznych czy operacyjnych analiza otoczenia również może być bardzo przydatna.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.