Klienci z różnych stron świata: Wielka Brytania

Dzięki bliskości geograficznej i setkom tysięcy rodaków mieszkających w Wielkiej Brytanii, brytyjska kultura, obyczaje i etykieta biznesowa wydają się bardzo podobne do naszych. Jednak warto pamiętać, że jest to kraj wielkich kontrastów, dużej różnorodności i międzykulturowości, która często stanowi spore wyzwanie w kontaktach biznesowych.

AS_16_12.jpg

Według danych Ministerstwa Skarbu Państwa, od wejścia Polski do Unii Europejskiej nasz bilans handlowy z Wielką Brytanią jest dodatni – eksport znacznie przewyższa import. Ciężko przewidzieć, czy Brexit to zmieni, na razie jednak kontakty handlowe pomiędzy oboma krajami są na tyle duże, że warto się dowiedzieć, jak sprawić, aby współpraca z klientem z Wielkiej Brytanii układała się dobrze.

Około 20% z 65 milionów osób zamieszkujących Wielką Brytanię to obcokrajowcy. Oczywiście proporcje te są dużo wyższe w Londynie i innych większych miastach niż na pozostałych obszarach. Ojczyzna Szekspira od lat przyciąga obywateli innych państw. Co stanowi o tak dużej atrakcyjności tego miejsca? Połączenie tradycji, historii, przywiązania do monarchii z innowacyjnością, kosmopolitycznym środowiskiem, szybkim tempem i stylem życia jest zjawiskiem unikatowym na skalę światową. Niezwykle trudno porównywać kulturę Anglii do Szkocji, Walii czy Irlandii. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie ogólnego zarysu kultury brytyjskiej.

Przykład:

Dawid, menedżer ds. sprzedaży w firmie meblowej

– Praca z Brytyjczykami? Porażka na całej linii! Zawsze mówią, że wszystko jest OK, a potem, jak przychodzi co do czego, okazuje się, że nie tego chcieli, albo produkt nie spełnia ich oczekiwań, albo tysiąc innych powodów! Dlaczego nie powiedzieli mi tego podczas jednego z naszych czterech spotkań? Był jeszcze czas, żeby przygotować dobrą ofertę. Ale jak ja mogłem to zrobić, skoro mi nie powiedzieli wprost, czego chcą?! Nie umiem czytać w ich myślach!

Agata, dyrektor generalny, branża turystyczna

– Pamiętam swojego pierwszego klienta Brytyjczyka. Wiedziałam, że Brytyjczycy to tacy kulturalni i eleganccy ludzie, dlatego starałam się zachować podobnie, dopasować do nich. Musiało to komicznie brzmieć, kiedy zaczęłam nadużywać wyrażeń „Sir”, „Could you please”, „May I please”, „Would you kindly” itd. Chyba przesadziłam z tymi kurtuazjami. Ale dowiedziałam się o tym długo po pierwszym kontrakcie. Musiałam ich nieźle ubawić!

Jakub, menedżer ds. kluczowych klientów w firmie dermofarmaceutycznej

– Pamiętam moje pierwsze faux pas w kontaktach z brytyjskim klientem. To był piątek. Skończyliśmy spotkanie około czternastej. Mój potencjalny klient zasugerował wyjście do pubu. O 14? Picie w pracy? Dobrze, że miałem jeszcze jakieś papiery do przygotowania, odmówiłem. Miałem podejrzenia, że nie traktuje mnie poważnie.

Styl pracy

Brytyjczycy preferują nieformalne środowisko pracy. Traktują swoich kolegów, partnerów biznesowych czy klientów w bardzo egalitarny sposób. Jest to także widoczne w języku, którego używają, odnoszą się do siebie (zwracają się do siebie per ty i po imieniu). Są aktywni, lubią mieć autonomię w kwestii podejmowanych działań. Jako klienci oczekują, że produkty zostaną im przedstawione bez konieczności dopytywania z ich strony o każdy szczegół. Liczą się ostateczne efekty, a nie sposoby dotarcia do nich. Oczekują konkretnych i precyzyjnych informacji. Nie lubią owijania w bawełnę.

Styl komunikacji

Warto być świadomym oczekiwań Brytyjczyków, bo raczej nie uzyskasz od nich otwartej i bezpośredniej informacji zwrotnej. Brak bezpośredniości w komunikacji jest jednym z największych wyzwań dla obcokrajowców. Dla nas może to się okazać szczególnie problematyczne ze względu na nasz naturalnie prostolinijny sposób komunikowania się, a nawet krytykowania czy kwestionowania opinii innych. W naszym gronie rozumiemy cel takiego przekazu, jednak w komunikacji z Brytyjczykami należy uważać, gdyż możemy zostać odebrani jako zbyt krytyczni i aroganccy. Jak zatem zrozumieć Brytyjczyków? Wymaga to wielkiej wprawy i czytania między wierszami.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.