Klienci z różnych stron świata: Holandia
Holandia jest jednym z mniejszych krajów Europy, a jej gospodarka stale plasuje się w drugiej dziesiątce najmocniejszych gospodarek na świecie. Większość z nas kojarzy Holandię z wiatrakami, tulipanami lub serem. Nie zapominajmy jednak o światowej sławy markach, takich jak: Unilever, Shell, Bank ING czy Heineken, które wywodzą się właśnie stamtąd. Geograficznie Holandia została zepchnięta przez Belgię i Niemcy na niewielki kawałek lądu otoczony z północy przez Morze Północne, tworząc w ten sposób jedno z najbardziej zaludnionych państw Unii Europejskiej. Kulturowo Holendrom zdecydowanie bliżej do Niemiec czy Wielkiej Brytanii niż do południowych sąsiadów. Taka mieszanka kulturowa może zmylić niejednego Polaka i doprowadzić do nieporozumień. W biznesie takich sytuacji lepiej unikać. Dzięki poznaniu kultury holenderskiej, możemy się lepiej przygotować do spotkania z potencjalnym holenderskim klientem oraz odnieść sukces.
![AS_30_22.jpg AS_30_22.jpg](/template/s24/uploads/media/default/0001/02/thumb_1704_default_big.jpeg)
Holendrzy pod wieloma względami przypominają Niemców. Podobnie jak ich wschodni sąsiedzi, twardo stąpają oni po ziemi, są skuteczni, punktualni, dynamiczni, przedsiębiorczy, nastawieni na zyski, oszczędni oraz pragmatyczni i rzeczowi. Lubią konkrety, fakty i silne logiczne argumenty. Mają ogromny szacunek do czasu, punktualność jest kluczowa. I nie chodzi tu tylko o przybycie na spotkanie na czas, ale również o umawianie spotkań z dużym, dwu- czy trzytygodniowym wyprzedzeniem, trzymanie się terminów i nieodwoływanie lub nieprzekładanie ich. Szacunek do czasu własnego i swojego rozmówcy jest również przejawiany poprzez przygotowanie i przedstawienie konkretnego planu spotkania, a także zakończenie spotkania planem wdrożenia lub ustaleniem kolejnych kroków. Ciekawostką jest to, że Holendrzy prawie w ogóle nie organizują strajków, uważają je za stratę czasu. Jest to także związane z holenderskim pragmatyzmem. Holendrzy, podobnie jak Niemcy, lubią jasne zasady i procedury, których się ściśle trzymają. W tak przejrzyście ustrukturyzowanym środowisku strajki, czyli przeciwstawianie się panującym zasadom, są po prostu zbędne.
Holendrzy pod wieloma względami przypominają również Brytyjczyków. Podobnie jak koledzy z wysp, są zwolennikami internacjonalizmu. Wielu Holendrów dużo podróżuje lub współpracuje z zagranicznymi partnerami, regularnie stykając się z różnymi zachowaniami, opiniami, poglądami, i dzięki temu wykształca wysoką tolerancję na odmienność. Holendrzy odznaczają się między innymi wysoką tolerancją religijną. Są oni także w pewnym stopniu konserwatywni, zapatrzeni w swoje rodziny królewskie, uwielbiają piękne, pokaźne domy i ogrody. Istnieją też między tymi narodami podobieństwa w doborze stroju i – co niejeden złośliwy im wypomni – jedzenie nie jest w centrum uwagi tych kultur.
Trzeba przyznać, że połączenie elementów kultur brytyjskiej i niemieckiej stanowi ciekawy zarys kultury holenderskiej. Obcując z tymi dwiema kulturami, możemy odnieść wrażenie, że znamy bardzo dobrze kulturę holenderską. Czy tak rzeczywiście jest? Przyjrzyjmy się bliżej zachowaniom, które mogą wpłynąć na nasze relacje biznesowe z nimi.
Najważniejsze zasady, o których warto pamiętać przy współpracy z Holendrami:
- Solidnie się przygotuj. Znaj swój produkt i korzyści, które może przynieść danemu klientowi. Miej w zanadrzu przygotowane wszystkie fakty i rzeczowe argumenty. Musisz udowodnić, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i wiesz, o czym mówisz. Odpowiadaj na pytania szczerze i konkretnie. Nie lej wody. Jeśli nie znasz odpowiedzi, nie zmyślaj. Twoje wypowiedzi muszą trafiać w sedno.
- Profesjonalizm i pewność siebie na pewno pomogą przekonać twojego potencjalnego kontrahenta do ciebie, twojej firmy i produktu czy usługi. Pomoże ci w tym odpowiednia komunikacja niewerbalna.
- Bądź punktualny i trzymaj się planu. W ten sposób okażesz szacunek do holenderskich kontrahentów i ich czasu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 53% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.