Cena idealna

Podręczniki do ekonomii uczą, że cena powinna odzwierciedlać wartość produktu. Po wnikliwej analizie kosztów produkcji i dystrybucji sprzedawca ustala marżę, która określa cenę końcową produktu w taki sposób, aby sprzedawał się on jak najlepiej. Niestety, jego wartość będzie postrzegana przez klienta w sposób subiektywny. Badania kognitywistów1 sugerują, że podjęcie decyzji o zakupie jest procesem mniej racjonalnym niż mogłoby się wydawać, a od ceny produktu często ważniejszy okazuje się sposób jej zaprezentowania.

Wiele firm doskonale wykorzystuje osiągnięcia kognitywistyki, aby budować swoją przewagę konkurencyjną i zarządzać sprzedażą. Dobre przedstawienie ceny produktu jest dziś tak samo ważne jak zaprezentowanie klientowi kluczowych zalet oferowanych dóbr czy usług. Badania pokazują, że istnieją duże różnice między sprzedawcami w zakresie umiejętności operowania ceną, dające się odczuć przede wszystkim firmom z sektora e-commerce.

William Poundstone, autor książki Priceless: The Myth of Fair Value, uważa, że klienci zwyczajnie nie znają się na cenach. Rzadko kiedy wybierając między opcją A i B, analizują je w taki sposób, by wybrać tę, która będzie obiektywnie najkorzystniejsza. Bazując na dostępnej wiedzy, klienci starają się określić, ile dany produkt powinien kosztować. Przy ciągle rosnącej konkurencji nie wystarcza już, żeby produkt był dobry lub wysokiej jakości, aby się sprzedawał. Bardziej niż kiedykolwiek ważny staje się sposób jego podania.

Wolny wybór

Klienci podświadomie liczą na wskazówki ułatwiające podjęcie najlepszej możliwej decyzji, ale jednocześnie sami chcą czuć moc decyzyjną. W wyborze samochodu czy telewizora, a nawet przy banalnym zamówieniu kawy coraz częściej kierujemy się opiniami z zewnątrz, ocenami zamieszczanymi na forach internetowych i sugestiami sprzedawców. Większość klientów będzie naturalnie skłaniać się do wyboru produktu o „najlepszym stosunku jakości do ceny”. Niekoniecznie jednak ta „najlepsza opcja” musi być produktem, który przynosi firmie największe zyski. Każdy sprzedawca wie, że najlepiej zarabia się na produktach typu premium, które, niestety, najtrudniej jest sprzedać.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.