Reaguj albo giń!

  • Jak reagować na negatywne komentarze klientów w mediach społecznościowych?
  • W jaki sposób odpowiadać, kiedy zarzuty klienta są prawdziwe, aby wyjść z sytuacji obronną ręką?
  • Czego nie robić w odpowiedzi na negatywne opinie, aby nie pogłębiać kryzysu?
ECOM_08_15.jpg

Jeśli do tej pory twój sklep zbierał w mediach społecznościowych same pozytywne opinie – tylko pogratulować! Przyjdzie jednak taki dzień, kiedy ktoś zostawi negatywny lub głupi komentarz, przydzieli jedną gwiazdkę lub zacznie narzekać na długi termin dostawy, zgubione zamówienie czy obsługę klienta.

Media społecznościowe to kanały publicznej komunikacji. Skoro firma otwarcie dzieli się treściami, publikuje posty i komunikuje się z klientami w ich prywatnym czasie, równie otwarcie musi odpowiadać na ich opinie. Decyzja o obecności w mediach społecznościowych jest zgodą na publiczną obsługę klienta. Co za tym idzie, pod żadnym pozorem nie można kasować komentarzy, stosować szablonowych odpowiedzi, unosić się emocjami i udawać, że nie ma problemu. W sytuacjach kryzysowych należy się kierować zasadą 5P opracowaną przez Adama Łaszczyna:

  1. Przeproś.
  2. Przyznaj się.
  3. Przeciwdziałaj.
  4. Popraw się.
  5. Powetuj.

Zobaczmy, jak powinno się ją stosować w praktyce.

Wskazówka 1. Nie kasuj!

Niech pierwszy rzuci kamieniem, kto nigdy nie chciał skasować negatywnego komentarza. Pozornie wydawać by się mogło, że to najprostszy sposób na uniknięcie kryzysu. Pozornie. Po pierwsze dlatego, że w internecie nic nie ginie. Jeśli klienta poruszyło coś tak mocno, że zdecydował się na reakcję – nie można tego zamieść pod dywan. Niezadowolony klient wyrzucony drzwiami, wraca oknem i to ze swoimi znajomymi, i ze znajomymi znajomych. Doświadczyła tego Ewa Chodakowska, gdy w maju 2018 r. zmieniła swój instagramowy prywatny profil ze stylizacjami na profil firmy zajmującej się produkcją strojów kąpielowych. Niestety, nie poinformowała obserwatorek o zmianie, te zaś po jej odkryciu poczuły się oszukane. A że ich komentarze na Instagramie były systematycznie kasowane, zaczęły je zostawiać na facebookowym profilu trenerki, w grupach związanych z fitnessem i w wielu innych miejscach, co finalnie skończyło się publikacjami w serwisach plotkarskich.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.