Q-commerce - kwadransowa rewolucja na dłużej niż 15 minut?

  • W jakich sytuacjach q-commerce sprawdza się najbardziej?
  • Jaki wpływ na rozwój quick commerce miała pandemia?
  • Jakie są przewidywane kierunki rozwoju quick commerce?
ECOM_23_12.jpg

Przypomnij sobie końcówkę ubiegłego wieku. Wytęż swój wzrok, wyostrz słuch, oddaj się wspomnieniom z dzieciństwa. Czy oczami wyobraźni widzisz na horyzoncie żółtą ciężarówkę, która oferuje zróżnicowane smaki lodów? Czy słyszysz tę charakterystyczną melodię? Czy czujesz ulubiony smak na języku? Czy kiedykolwiek pomyślałeś, że Family Frost to swego rodzaju protoplasta quick commerce?

Co mają wspólnego lody i szybki handel?

Rok 1992. Nie ma ogólnodostępnego internetu, a w poszukiwaniu konkretnych informacji należy się wybrać do biblioteki. O smartfonach z aplikacjami mobilnymi, które władają codziennym życiem, nikt jeszcze nie słyszał. Rynek e-commerce? Produkty kupuje się jedynie w sklepach stacjonarnych i nikt nie jest przygotowany na zmianę. A już w tych czasach można spotkać się z formą dostawy pod dom na terenie całej Polski, praktykowaną przez Family Frost w mniejszych miejscowościach oraz na wsiach (niekiedy także w większych aglomeracjach). Na początku w żółtej ciężarówce można było zakupić jedynie lody, co było frajdą dla każdego dziecka i stanowi jedno z ulubionych wspomnień z dzieciństwa wielu z nas. Później te specyficzne mobilne sklepy zaczęły również oferować inne produkty - mrożoną pizzę czy warzywa.

Rok 2022. W czasach pandemii COVID-19 dynamicznie rozwija się quick-commerce. Idea trzeciej generacji handlu sprowadza się do zakupów dostarczanych w najkrótszym możliwym czasie (nawet w ciągu 10-15 minut), zgodnie z godzinami funkcjonowania poszczególnych firm. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy nie chcą już czekać klasycznych 3 dni, by odebrać paczkę - zwłaszcza, jeśli zamówili niezbędne w danym momencie produkty. Szybkie dostawy oferowane przez firmy to również wyciągnięcie ręki do klientów, którzy z obawy przed zakażeniem ograniczają wyjścia z domu do absolutnego minimum. Rozwijają się sieci dark stores, czyli miejsca, które realizują jedynie dostawy, bez możliwości fizycznego odwiedzenia placówki (produkty spożywcze, chemia, drobne towary gospodarstwa domowego).

Od dostępności dostawy generującej potrzebę zakupową aż do sprzedawców konkurujących ze sobą o uwagę klienta i dokonanie zakupu właśnie w ich sklepie - dynamika zmian zachodzących w dzisiejszym świecie sprawia, że w ciągu zaledwie 30 lat sposób zabiegania o klienta zmienił się o 180 stopni. Wyciągając naukę z przykładu Family Frost, należy najpierw zapewnić dostępność rozwiązań quick-commercowych, by konsumenci zechcieli z nich korzystać.

Emergency, indulgence oraz dla niecierpliwych – ekspresowa dostawa produktów

Wyobraź sobie, że planujesz upiec ciasto, które podasz wieczorem gościom. Zadowolony, że składniki kupiłeś dzień wcześniej, zabierasz się do pracy. Nagle, wykonując kolejny zgodny z przepisem krok zauważasz z zaskoczeniem, że nie kupiłeś mleka, jajek, masła lub innego bardzo ważnego składnika, bez którego ciasto nie powstanie. Zły na siebie myślisz o tym, że musisz skoczyć do sklepu i przygotowania ci się wydłużą. No właśnie, musisz? Nie, wystarczy odpalić aplikację mobilną, wybrać niezbędny produkt, opłacić zamówienie i w ciągu zaledwie 15 minut odebrać je spod swoich drzwi. A w czasie oczekiwania - spokojnie wypić kawę.

Wyobraź sobie, że nadszedł wieczór, goście siedzą już w salonie, a ty się orientujesz, że skończyły się przekąski, napoje czy artykuły higieniczne. Towarzystwa wolałbyś nie zostawiać, a nawet jeśli - żaden sklep w twojej okolicy już nie jest otwarty. Co robisz? Ponownie sięgasz po telefon i w ciągu 15 minut uzupełniasz zapasy. Co więcej, niekiedy nawet o 2 w nocy! Twój gość nie zdąży się zorientować, że czegoś zabrakło.

Wyobraź sobie sytuacje, w których potrzebujesz innych produktów niż spożywcze. Że prowadzisz warsztat samochodowy i potrzebujesz części „na już”, by jak najszybciej przywrócić klientowi możliwość użytkowania pojazdu. Że wybrudziłaś idealnie dobraną do spódnicy koszulę, a w szafie pustki. Że bateria w telefonie pada, a ładowarka nie chce zadziałać. Może źle się czujesz i nie masz siły wyjść z domu do apteki po lekarstwa? W każdej z tego typu sytuacji quick-commerce stanie się twoim kołem ratunkowym.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.