Ekspert radzi Jak zachęcić sprzedawców do walki o cel zespołowy?

Oferujemy klientom meble, oświetlenie i artykuły dekoracyjne. Nasi sprzedawcy są podzieleni na grupy produktowe, ale współpracują z tymi samymi branżami. Korzystają ze wspólnej bazy, ale zauważyliśmy, że niechętnie współpracują w realizacji up-sellingu lub cross-sellingu.

Pytanie

Oferujemy klientom meble, oświetlenie i artykuły dekoracyjne. Nasi sprzedawcy są podzieleni na grupy produktowe, ale współpracują z tymi samymi branżami. Korzystają ze wspólnej bazy, ale zauważyliśmy, że niechętnie współpracują w realizacji up-sellingu lub cross-sellingu. Nie chcą proponować klientom np. zakupu pakietów obejmujących jednocześnie ich produkt i produkt kolegi. Niechętnie też wspominają klientom, że mogliby oni kupić w powiązaniu z ich produktem inny produkt naszej firmy (np. oświetlenie pod kątem konkretnych mebli). Z naszego rozpoznania wynika, że boją się podwyższać kwotę zamówienia, aby „nie wystraszyć klienta”, składając propozycje przekraczające jego budżet. Wolą sprzedać swój produkt i wziąć swoją prowizję. Jak spowodować, aby zaczęli współpracować?

Opinia eksperta

Opisany powyżej model od zawsze powoduje konflikty, a tym samym wpływa na obniżenie ewentualnych przychodów firmy.

Wynika to przede wszystkim z konstrukcji psychicznej handlowca. Urodzony handlowiec ma silnie zakodowane przesłanie, że im więcej przyniesie do firmy, tym lepiej, a jeśli przy okazji uda mu się pokonać konkurencję, to znaczy, że jest „mistrzem sprzedaży”, czyli należy mu się i premia, i podwyżka. Walki z instynktem nie zalecam, bo to tak, jakby zabronić człowiekowi ziewania.

Jak więc poradzić sobie z nakłonieniem do współpracy handlowców sprzedających różne produkty? Możliwości jest tyle, ilu szefów sprzedaży. Rekomenduję dwa rozwiązania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.