Nie bójmy się różnorodności w zespole sprzedażowym

  • Dlaczego nie należy bać się różnorodności w zespole sprzedażowym?
  • Jak przyciągnąć zróżnicowanych pracowników do zespołu?
  • Jak pomóc w integracji niejednorodnego zespołu?
SS_62_18.jpg

Wykształcony, biały mężczyzna przed czterdziestką, Polak – tak mogłoby brzmieć ogłoszenie rekrutacyjne na stanowisko sprzedażowe w wielu polskich firmach. Czy zmiana pierwotnych założeń może przynieść korzyści w realizacji sprzedaży?

Dużo się dziś mówi o różnorodności. Wiele firm chwali się nawet konkretną polityką w tym zakresie i pokazuje na swoich stronach zdjęcia uśmiechniętych ludzi o różnym kolorze skóry. Czym jest różnorodność i czy faktycznie powinniśmy zarządzać nią w swoich zespołach?

Pod pojęciem różnorodności w organizacji kryją się ludzie, którzy różnią się między sobą pod względem płci, wieku, poglądów, pochodzenia czy sprawności fizycznej. Te rozbieżności wpływają w oczywisty sposób na ich odmienne potrzeby, oczekiwania i możliwości. Dla wielu menedżerów zarządzanie różnorodnym zespołem to trudne wyzwanie, dlatego niechętnie się go podejmują.

Warto jednak pochylić się nad tym zjawiskiem, bo może ono przynieść również wiele korzyści przedsiębiorstwu.

Dlaczego musimy otworzyć się na różnorodność?

Pierwszym ważnym argumentem jest starzenie się społeczeństwa. W 2050 r. 40% polskiego społeczeństwa stanowić będą osoby po sześćdziesiątce. Aby gospodarka nie zawaliła się, konieczne będzie wydłużanie okresu aktywności zawodowej. Już dziś widać ten trend zarówno po stronie ustawodawców, jak i samych pracowników, którzy coraz mniej chętnie przechodzą na emeryturę. Nie będziemy zatem mieli wyjścia – zatrudnianie osób starszych stanie się koniecznością.

Kolejnym trendem, który wiąże się z różnorodnością, jest zwiększenie liczby migrantów mieszkających i pracujących w Polsce. Do niedawna samych tylko obywateli Ukrainy było u nas niemal 1,5 miliona, a atak ze strony Rosji i Białorusi sprawiły, że liczba ta podwoiła się w ciągu zaledwie kilku tygodni. Rośnie też liczba pracowników pochodzących z Armenii, Białorusi, Gruzji i Mołdawii, a nasi rządzący wspierają ten trend, nowelizując ustawę o promocji zatrudnienia.

Społeczeństwo staje się coraz bardziej wrażliwe na wszelkie przejawy dyskryminacji. Firma, która jest zamknięta na zatrudnianie pewnych grup pracowniczych, np. kobiet lub osób o odmiennej orientacji seksualnej, może być łatwo posądzona o takie praktyki i publicznie napiętnowana.

Firmy są też finansowo zachęcane do zatrudniania poszczególnych grup pracowniczych, np. osób w starszym wieku, cudzoziemców lub obciążanych niepełnosprawnościami. Często to się po prostu opłaca lub jest wręcz wymuszone przepisami.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.