Nastaw uszu i słuchaj!

Słuchanie jest sztuką. Szczególnie dzisiaj, kiedy mamy dookoła tak wiele bodźców, które odciągają naszą uwagę. Jeśli jednak nauczymy się tej sztuki i będziemy gotowi słuchać naszych klientów, odwdzięczą się nam zaufaniem i przywiązaniem. A dodatkowo pozwolą nam poznać takie zakamarki swoich potrzeb, do których być może nigdy nie dotarła nasza konkurencja.

AS_39_19.jpg

Wyobraźmy sobie taką sytuację: idziemy do sklepu AGD, bo do naszego nowego mieszkania potrzebujemy lodówki. Już po pierwszym zdaniu „Szukam lodówki” przemiły sprzedawca ciągnie nas za rękę do sekcji z tym sprzętem i dumnie wskazuje jedną z nich ze słowami: „Ta, ta będzie dla pana najlepsza. Polecam serdecznie”. A gdzie pytania o to, jakie są nasze potrzeby? Czy mieszkamy w pojedynkę? Czy mamy szóstkę dzieci? Czy robimy zakupy często w małych ilościach, czy preferujemy obkupić się raz a dobrze i przechowywać żywność w domu? Czy zna nasze upodobania kulinarne? Może lubimy piec torty lub indyki w całości? Czy wie, ile chcemy wydać na taki zakup i na ile ważna jest dla nas ekologia?

To oczywiście przejaskrawiony przykład, ale warto od niego zacząć, by podkreślić umiejętność słuchania sprzedawców. A nie jest to wcale oczywista kompetencja. Wielu sprzedawców woli raczej mówić, zaprezentować swoją ofertę, ubić interes i lecieć na kolejne spotkanie. Tak można podsumować priorytety sprzedawcy, które jeszcze są podsycane wyśrubowanymi targetami ze strony jego menedżera.

Tymczasem dobry sprzedawca to ten, który najpierw potrafi posłuchać swojego klienta. Jak pisał Stephen Covey w swojej bestsellerowej książce „7 nawyków skutecznego działania”: „Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym”.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 69 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.