Kryzys w polskim przywództwie. Premiera raportu i wyników badań Concordia Design

Wypalenie zawodowe, brak wpływu na decyzje, układy polityki wewnętrznej, poczucie bezsilności. Między innymi takie wnioski wybrzmiewają z raportu przygotowanego przez Concordia Design. Publikacja „Tabu polskiego leadershipu” swoją premierę miała podczas Impact 2025, obecnie każdy może ją pobrać bezpłatnie i zapoznać się z wynikami badań, które zostały przeprowadzone wśród liderów i liderek.

aktualnosci_2.png

Samotność i wypalenie – niepokojące wnioski

Aż 67% polskich liderów rozważało zmianę pracy w ciągu ostatniego roku z powodu wypalenia zawodowego. – Z naszego badania wynika, że wiele liderów i liderek czuje przytłoczenie zawodowymi wyzwaniami. Co więcej, nie odczuwają wsparcia ze strony organizacji, w których pracują. Najczęściej towarzyszy im poczucie osamotnienia. Najgorzej jest w dużych organizacjach – w firmach powyżej 1000 pracowników wypalenie deklaruje ponad 81% liderów – mówi Agnieszka Mróz, autorka badań, ekspertka Concordia Design.

Raport „Tabu polskiego leadershipu” pokazuje paradoksy polskiego przywództwa. Liderzy i liderki doświadczają wypalenia zawodowego i samotności, często ukrywając zmęczenie. Sukces bywa zależny od polityki wewnętrznej i networkingu, a nie kompetencji, co prowadzi do blokowania rozwoju. Toksyczne postawy są tolerowane, o ile osoby przejawiające takie zachowania „dowożą wynik”.

Te wnioski są bardzo przytłaczające, ale wierzę, że zarówno podejście liderów i liderek ewoluuje, jak i sama kultura organizacyjna wielu firm – mówi Ewa Voelkel-Krokowicz, CEO Concordia Design. – Te zmiany widzimy na co dzień – pracując z liderami i liderkami, wspierając zespoły i całe organizacje. Dbamy o rozwój ludzi, ale też konfrontujemy się z tym, co trudne: wypaleniem, konformizmem, ciszą... Ten raport to nie wyjątek – to rzeczywistość wielu firm. Pokazuje jedno: jeśli nie zadbamy o ludzi w roli lidera, nie będziemy mieć komu powierzyć zmiany – dodaje Sylwia Hull-Wosiek, Head of Creativity & Design Concordia Design, współtwórczyni raportu.

Premiera raportu podczas Impact 2025

Premiera raportu miała miejsce na Impact  2025, gdzie Concordia Design organizowała ścieżkę Design Manifesto. Na Scenie 5 podczas pierwszego dnia wydarzenia pojawili się eksperci i ekspertki Concordia Design oraz przedstawiciele i przedstawicielki najbardziej rozpoznawalnych na rynku marek - organizacji, które tworzą polski rynek: ALLEGRO, PEKAO S.A., IKEA, OTODOM, ŻABKA POLSKA, INPOST, NETGURU, CREDIT AGRICOLE, TOTALIZATOR SPORTOWY.

Już trzeci rok z rzędu mamy możliwość współtworzyć jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń polityczno-gospodarczych. W tym roku na Scenie 5 w organizowanej przez nas ścieżce Design Manifesto skupiliśmy się na haśle ODWAGA, która przejawiła się w poruszanych tematach. Mówiliśmy o szeroko rozumianym leadershipie, wpływie sztucznej inteligencji na biznes, zderzyliśmy różne opinie na temat kultury organizacyjnej, podkreśliliśmy również odwagę w projektowaniu produktów i usług – mówi Ewa Voelkel-Krokowicz. – Naszą ścieżkę rozpoczęliśmy właśnie od premiery raportu, który został przyjęty bardzo emocjonalnie przez publiczność. Wiele osób komentowało między sobą prezentowane wnioski, wyniki badań były też od razu cytowane na pozostałych scenach podczas wydarzenia, a zaraz po pierwszym dniu Impactu również w ogólnopolskich mediach – dodaje Natalia Kozanecka, liderka projektu i ekspertka Concordia Design.

Tak duże zainteresowanie raportem wynika przede wszystkim z tego, że wielu liderów utożsamia się z przedstawionymi wnioskami. – Nic dziwnego, ponieważ nie są to informacje wzięte z powietrza. Badanie zostało przeprowadzone na grupie realnych osób zajmujących stanowiska liderskie. Ułożone przez nas pytania w ankiecie były bardzo szczegółowe, niekiedy wywołujące dyskomfort – mówi Agnieszka Mróz. – Ale właśnie o to chodziło, by poruszyć te tematy, o których głośno się nie mówi. Są to aspekty niewygodne, ale w naszej ocenie niezwykle ważne w kontekście polskiego przywództwa – mówi Sylwia Hull-Wosiek.

Ten raport to zaproszenie do refleksji i działania. Odsłania mechanizmy i tabu, które – nazwane – mogą zostać zmienione. Pokazuje, że polski leadership stoi przed wyzwaniami, które wymagają odwagi, odpowiedzialności i realnego wsparcia. 

Raport do pobrania: www.concordiadesign.pl/tabu-polskiego-leadershipu/

Źródło: Informacja prasowa

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.