Team lider kontra konflikt w zespole

Jeśli kierujesz grupą osób, na pewno masz do czynienia z konfliktami. To naturalne zjawisko, które odpowiednio zarządzone potrafi wpłynąć na umocnienie więzi i zwiększenie efektywności działań. Jednocześnie wielu menedżerów obawia się wikłania w konflikty. Najczęściej, ponieważ nie czują się kompetentni lub uprawnieni. Jako lider masz do dyspozycji pokaźne pudełko z narzędziami służącymi do rozwiązywania konfliktów. Aby jednak zbyt często nie trzeba było do niego sięgać, warto najpierw dobrze zrozumieć naturę konfliktu i wiedzieć, jak tworzyć kulturę w zespole, która je samoreguluje.

AS_23_9.jpg

Wyraźnie widzisz, że pomiędzy dwoma pracownikami iskrzy i szczerze się nie znoszą. Kłótnia o to, do kogo należy klient. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii. Niesmak wynikający z dyskusji o poglądach na temat wiary. Każdy z tych konfliktów jest inny i wymaga innego sposobu działania. Gdy przyjrzymy im się bliżej, zobaczymy, że każdy można zaliczyć do innej kategorii.

Dyskusja o poglądach religijnych to przykład konfliktu wartości. W tej kategorii mieszczą się nie tylko wartości światopoglądowe, ale i dotyczące tradycji czy nawet zwyczajów i konwenansów dnia codziennego. Iskrzenie interpersonalne to konflikt relacji i wynika najczęściej ze stereotypów i uprzedzeń, błędnego postrzegania, złej komunikacji, braku otwartości i ciekawości drugiego człowieka. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii to konflikt danych. Najczęściej płynie z braku informacji lub błędnego rozumienia danych. Możliwe jest również to, że strony dokonują odmiennej interpretacji tych samych danych wyjściowych. Spór o to, do kogo należy klient to klasyczny konflikt interesów – albo rzeczowych, albo psychologicznych. Nierówny dostęp do benefitów wskazuje na konflikt strukturalny. Tego typu konflikty wynikają z nierównego dostępu do zasobów, nierównych przywilejów i obowiązków (np. podział kobiety–mężczyźni, pokolenie X vs Y; pracownicy zdalni–pracownicy lokalni etc.).

Dlaczego jako szef musisz znać to rozróżnienie? Ponieważ konflikt wartości, relacji i danych tworzą tak zwaną czapę konfliktu, co oznacza, że nie da ich się rozwiązać tak długo, jak długo nie zostaną przekształcone w konflikt strukturalny lub interesów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.