Team lider i handlowiec w jednym

Bycie szefem zespołu brzmi dumnie, co tu kryć! Awans na team lidera to duży krok w karierze – z tym również trudno dyskutować. Ale jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której nie tylko zarządzasz zespołem sprzedaży, ale dodatkowo każdego dnia musisz sprzedawać? Co powinno być twoim priorytetem?

AS_21_9.jpg

Pozwól, że opowiem ci krótką historię, która rzuci nieco światła na jedno z najtrudniejszych zadań, przed jakimi może właśnie stanąłeś. Załóżmy, że przez lata byłeś najlepszym sprzedawcą w firmie. Sprzedaż masz we krwi. Twoją mocną stroną zawsze była łatwość budowania relacji, prezentacja rozwiązań czy produktów, a nawet umiejętność domknięcia sprzedaży z „trudnym” klientem. I przyszedł dzień, w którym firma dostrzegła twój talent. Doczekałeś się stanowiska team lidera. Pod twoje skrzydła trafia zespół handlowców o mniejszym doświadczeniu i wiedzy, stąd wydaje się, że bez problemu powinieneś sobie poradzić z zespołem i sprzedażą, którą dodatkowo sam masz wygenerować. Mija 18 miesięcy i sprzedaż spada, a wraz z nią twoja motywacja. Ty zaczynasz myśleć o szukaniu nowej pracy i o tym, po co ci to było. Po co ta opowieść? Otóż taki scenariusz jest częścią życia zawodowego wielu utalentowanych sprzedawców. Dlatego dziś skupię się na tym, co zrobić, aby awans nie stał się szkodliwy.

Dlaczego dobry wynik sprzedaży nie chroni przed porażką menedżerską?

Wiesz, kim był Laurence Peter? To kanadyjski psycholog, który pozostawił po sobie tak zwaną zasadę Petera. Stoi za nią przekonanie, że ludzie awansują aż do poziomu swojej niekompetencji, co we wspomnianym scenariuszu oznaczałoby, że bycie najlepszym sprzedawcą wcale nie przekłada się na bycie równie dobrym menedżerem. Dwa tak różne stanowiska wymagają zupełnie innych kompetencji. Pomijając ten fakt i doceniając przede wszystkim dotychczasowy wynik sprzedaży, to prosta droga do tego, aby świetny handlowiec przeistoczył się w kiepskiego szefa. Stratę dla firmy widać w coraz niższej, z każdym miesiącem, sprzedaży. Nie piszę tego, aby cię straszyć, tylko przybliżyć ci pewne powszechne zjawisko, które można przezwyciężyć i którego nigdy nie musisz doświadczyć.

Z czym mierzy się młody menedżer?

Wiemy już, co jest twoją mocną stroną w sprzedaży. A jaki jest skuteczny team lider? Wydaje się bardzo cierpliwy, szczególnie wobec różnych osobowości swoich pracowników. Inwestuje czas w szkolenie, rozwijanie innych. Wciąż ufa swojej intuicji, ale dużo bardziej koncentruje się na procesach i planowaniu. Musi motywować tych, których ma pod opieką, pamiętając, że nie zawsze zostanie za to doceniony czy pochwalony. Zwykle ma pod sobą dużo mniej doświadczonych osób, które oczekują, że to właśnie on wskaże im drogę do sukcesu w sprzedaży.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.