Kiedy e-sklep jest rentowny?

  • Jakie są najważniejsze koszty prowadzenia sklepu internetowego?
  • Na jakie wskaźniki rentowności warto szczególnie zwracać uwagę w e-commerce?
  • Jak weryfikować koszty marketingu i pozyskania klienta?
ECOM_11_56.jpg

Większość przedsiębiorców nie potrafi precyzyjnie określić opłacalności swojego biznesu. Tymczasem warto kierować energię nie tylko na rozwój, ale również na badanie rentowności. Podejmowanie decyzji w oparciu o odpowiednie wskaźniki pozwoli być zawsze o krok przed konkurencją. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik, jak mierzyć rentowność e-sklepu.

W 2019 r. wartość rynku e-commerce w Polsce ma przekroczyć 50 mld zł. Stabilny wzrost jest w tym sektorze widoczny już od kilku lat. Dobra koniunktura i optymistyczne prognozy sprawiają, że temat mierzenia rentowności biznesu często schodzi na dalszy plan. Tymczasem dane statystyczne są nieubłagane. Co roku rejestrowanych jest w Polsce nieco ponad 8000 e-sklepów (trend jest stały od 2010 r.), jednak tylko nieliczne osiągną sukces. Jeśli sprawdzimy, ile jest na rynku e-sklepów, które mają przynajmniej 5 lat, okaże się, że takich podmiotów jest tylko ok. 17 000. W tej grupie aż 1/3 firm znajduje się w zawieszeniu, likwidacji lub z jakichkolwiek innych przyczyn nie prowadzi aktywnej sprzedaży online1.

Dlatego rzetelne badanie rentowności biznesu i jego ciągła optymalizacja są koniecznością, by przetrwać w konkurencyjnym otoczeniu. Właśnie nadszedł na to najlepszy moment, bo w większości branż okres letni to czas urlopów i mniejsze zainteresowanie zakupami. Właśnie teraz powinno się odpowiednio przygotować do szczytu sprzedaży w IV kwartale roku. W przypadku wątpliwości, w jakim kierunku powinien rozwijać się sklep, warto skorzystać z usług profesjonalistów i zlecić szczegółową analizę Business Intelligence (BI). Wizualizacja danych to jedna z dziedzin BI, która prezentuje w sposób wizualny nadmiar danych generowanych przez przedsiębiorstwo, dzięki czemu procesy podejmowania decyzji są usprawnione.

Przychód nie zawsze oznacza zysk

Najprostszy wskaźnik rentowności to ROI (zwrot z inwestycji). Obliczamy go następująco:

ROI = zysk operacyjny opodatkowany / całkowite nakłady inwestycyjne x 100%

O ile sam wzór jest prosty i większość firm zna kwotę, od której zapłaciły podatek, to całkowite nakłady inwestycyjne dla wielu są zagadką. Co prawda w ekonomii nie każdy wydatek pieniężny jest nakładem, ale na potrzeby analizy własnego e-commerce można przyjąć, że nakłady to suma wydatków. Większość kosztów prowadzenia sklepu internetowego nie różni się od podstawowych kosztów generowanych przez każde przedsiębiorstwo, czyli utrzymania lokalu, wynagrodzeń, obsługi księgowej, oprogramowania. W branży e-commerce warto jednak przyjrzeć się uważniej trzem obszarom: kosztom magazynowania (w tym obsłudze zamówień oraz zwrotów i reklamacji), płynności finansowej i kosztom obsługi IT. To bardzo ważne, bo firmy zaczynające działalność lub posiadające środki na start z funduszy inwestycyjnych czy publicznego wsparcia, często ignorują te zagadnienia, koncentrując się na systematycznym zwiększaniu bazy klientów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.