Jak być handlowcem, którego żaden menedżer nie będzie chciał wypuścić z rąk

W ostatnich latach dość często mówiło się o „rynku pracownika”. W ofertach pracy można było przebierać – jeśli praca nam się nie podobała to nie było problemu, by ją zmienić w zasadzie z tygodnia na tydzień. W związku z tym pracodawcy zaczęli mierzyć się z brakiem lojalności niektórych podopiecznych. Potem przyszedł marzec 2020 i nieco wywrócił te zasady do góry nogami. Dzisiaj, zwłaszcza w niektórych branżach, trzeba się naprawdę wykazać, aby utrzymać nie tylko siebie, ale i całą firmę na powierzchni. Co cechuje handlowców, którzy nie tylko utrzymują posady, ale są tak cenieni, że przełożeni zrobią wszystko, aby ich zatrzymać przy sobie?

AS_32_6.jpg

Koledzy zza biurka

Jest to na pewno interesujące zjawisko, którym mógłby zainteresować się niejeden badacz. Oto w pokoju stoją dwa takie same biurka, na biurkach laptopy tej samej marki i o tych samych parametrach, a obok leżą takie same modele telefonów komórkowych z jednakowym pakietem danych. Za biurkami siedzą sprzedawcy, którzy przeszli tę samą ścieżkę rekrutacyjną, rozpoczęli pracę tego samego dnia, co więcej – przeszli te same szkolenia i mają tego samego przełożonego (o identycznych produktach i tym samym regionie pod kątem klientów nie wspominając). Wystartowali z tego samego punktu, z identycznym bagażem, a tymczasem jeden ze sprzedawców zarabia dwa razy tyle, co drugi. Ciekawe, nieprawdaż? Historia jednak toczy się dalej. Ten, który zarabia mniej zaczyna narzekać i obarczać winą za swoje słabsze wyniki wszystkich dookoła, w szczególności firmę, może przełożonych, a co do kolegi, który zarabia więcej ma swoje podejrzenia – musi być w jakiś sposób faworyzowany. I oczywiście miał szczęście albo lepszych klientów. Z każdym dniem przy tym biurku, przy którym jest więcej narzekania i pożeraczy czasu, niż moglibyśmy sobie wyobrazić, efektywność spada, a wtedy handlowcowi z gorszymi wynikami wpada na maila oferta pracy (wpada, bo zapisał się już na kilka newsletterów na portalach z ogłoszeniami o pracę). Kolejna firma nie sprawdza jego wyników z poprzedniej pracy, a na rozmowę kwalifikacyjną można się przygotować na tyle, że w końcu dochodzi do zmiany pracy, a dziwnym trafem obecny szef szczególnie nie walczy o to, aby zgorzkniały sprzedawca, wyrabiający niezbędne minimum, został w obecnym miejscu zatrudnienia. Historia bardzo dobrze znana w świecie sprzedaży, choć mam nadzieję, że nie z własnych doświadczeń czytelników. Inny scenariusz jest taki, że do zmiany pracy nie dochodzi przez wiele lat, ze szkodą dla wszystkich. Sprzedawca się męczy, firma traci, a klienci, jeśli nawet coś kupią, to bez szczególnej ekscytacji. Jest kilka rzeczy, które zwłaszcza w tak wymagających czasach, jak dzisiaj, w dobie pandemii, wyróżniają handlowców, którzy nadal dobrze zarabiają, mają satysfakcję z pracy i co więcej, są doceniani przez firmę. Dla niektórych brzmi to jak jedna z baśni opowiadanych ku pokrzepieniu serc, ale jeśli szczerze przyjrzymy się swojej pracy, to czasami zmieniając nawet dwa, trzy aspekty swojej pracy, możemy odmienić swoją karierę.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.