Na jak długo starczy nam gotówki? Zarządzanie cash flow w branży e-commerce

  • Dlaczego w obliczu kryzysu wywołanego przez COVID-19 płynność finansowa warunkuje decyzje biznesowe?
  • Jak zarządzać planowanymi wpływami i wydatkami, aby być w stanie na bieżąco regulować zobowiązania?
  • Jak wykorzystać analizę scenariuszy do podejmowania decyzji dotyczących przyszłości?
ECOM_16_4.jpg

Cash flow to nie to samo, co zyski. Można znaleźć wiele przykładów firm, które generowały zyski, ale nie przetrwały, ze względu na brak płynności finansowej. Artykuł to swoiste przypomnienie dla tych, którzy już osadzili swój biznes w e-commerce lub dopiero wchodzą w biznes e-commerce i chcą się do tego jak najlepiej przygotować. Zysk jest wyłącznie kategorią finansową, ale tym, co najbardziej się liczy jest gotówka.

Dwie ciekawe rozmowy, trzy punkty widzenia

Punkt widzenia właściciela biznesu

Przed napisaniem niniejszego artykułu miałem okazję porozmawiać z właścicielem firmy działającej w e-commerce. Kilkanaście lat działalności, obecnie zatrudnionych ok. 15 osób, sprzedaż przede wszystkim przez internet. Firma prowadzi również dwa sklepy.

Zadałem następujące pytania, oto odpowiedzi jakie dostałem:

Pytanie 1:

„Co jest najważniejsze w tym biznesie – zysk czy cash?”

Odpowiedź: „Oczywiście gotówka, bo to nią płacę za zobowiązania. Zwłaszcza, gdy marże nie są bardzo duże. Jeżeli firma generuje bardzo duże marże i odkłada pieniądze na trudne czasy, to jest dużo łatwiej – po prostu pieniądze są dostępne na koncie.”

Pytanie 2:

„Na jakiej podstawie podejmujesz decyzje?”

Odpowiedź: „Przede wszystkim moje doświadczenie w handlu i intuicja.”

Pytanie 3:

„Czy korzystasz ze wsparcia finansistów?”

Odpowiedź: „Próbowałem. Na początku było to biuro rachunkowe. Liczyłem na doradztwo w prowadzeniu biznesu, ale niestety go nie otrzymałem. Biura preferują proste zadania, typu rozliczanie podatków, a nie wsparcie biznesu. Zatrudniłem również na próbę księgowego, ale i tu nie widziałem wartości dodanej. Wróciłem więc do biura rachunkowego, nie licząc na nic więcej, poza rozliczaniem podatków.”

Pytanie 4:

„Jakie podejmujesz decyzje, w których dostęp do gotówki jest bardzo istotny?”

Odpowiedź: „W mojej branży sprzedaż od razu zamienia się w gotówkę. Wyzwaniem jest dopasowanie zakupów do poziomu sprzedaży i zarządzanie marżą. Aby zwiększyć marżę kupuję więcej towaru za gotówkę – dzięki temu otrzymuję większe rabaty. Czasem jednak sprzedaż nie wygląda tak, jak planowałem (dlatego przestałem planować). To rodzi trudności, bowiem za koszty, czyli zobowiązania, trzeba płacić terminowo, a przychody mogą przesunąć się w czasie. Jeżeli zdecyduję się na zakup okazjonalny za gotówkę, to może się okazać, że zabraknie pieniędzy na wynagrodzenia, podatki, czynsze czy leasingi. A te muszę regulować terminowo. A zatem ze względów bezpieczeństwa nie wykorzystuję wszystkich szans.”

Punkt widzenia biura rachunkowego

Po przedstawionej wyżej rozmowie zapytałem zaprzyjaźnionego właściciela biura rachunkowego: „Dlaczego właściciel nie czuje wsparcia ze strony księgowych?”. Otrzymałem potwierdzenie, że biura rachunkowe faktycznie koncentrują się na podatkach – bo tu mają kompetencje i doświadczenie, a nie na wsparciu w podejmowaniu decyzji.

Może to jest związane z faktem, że księgowość opiera się wyłącznie na historii, a właściciel potrzebuje przede wszystkim spojrzenia w przyszłość. Tym zajmuje się m.in. controlling.

Mój punkt widzenia

Od 17 lat zajmuję się controllingiem, nie mam jednak wykształcenia finansowego. Od kilku lat jestem członkiem zarządu małej firmy. Potrzebuję zapewnienia bezpieczeństwa (i to daje mi księgowość), ale również, a nawet przede wszystkim, wsparcia w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości. W obecnych czasach związanych z kryzysem, wywołanym przez epidemię COVID-19, najważniejszym obszarem jest zapewnienie płynności. Pierwsze pytanie, które postawiłem w zarządzie swojej firmy w marcu tego roku brzmiało: Na jak długo wystarczy nam gotówki?


Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze.

(Albert Einstein)


W tym cash flow...

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.