Zatrzymać klienta w sklepie

  • Dlaczego klienci w ostatniej chwili porzucają zakupy?
  • Jakie czynniki w e-sklepie zniechęcają klientów do dokończenia zakupów?
  • W jaki sposób zatrzymać klienta w sklepie i zachęcić do dokończenia zakupów?
ECOM_03_03.jpg

Ogromna konkurencja w e-commerce to raj dla klienta. Może wybierać towar w dowolnej konfiguracji i cenie, dlatego też tak trudno mu podjąć decyzję zakupową. Porzucone koszyki to duży problem dla wielu właścicieli sklepów internetowych.

Wielu klientów traktuje koszyk jako swoistą poczekalnię – pozostawia w nim towary, by przemyśleć zakup i wrócić lub poszukać lepszej oferty. W 2016 roku średnio 69% koszyków było porzucanych1, skala tego zjawiska jest więc ogromna. Co powoduje, że nawet średniej wielkości przedsiębiorstwa tracą na tym przynajmniej kilkaset tysięcy złotych rocznie? Problem porzuconych koszyków musi być oczywiście rozwiązywany indywidualnie w każdym sklepie, a jego analizę należy rozpocząć przede wszystkim od dokładnego zbadania zachowań klientów na stronie. Część z nich jest jednak powtarzalna i dotyczy wielu e-sklepów.

Przyczyna zjawiska

Celem klienta, który wchodzi na stronę danego sklepu, jest oczywiście zrobienie zakupów. Ścieżka jest dość prosta – porównanie parametrów produktów, wybór, dodanie ich do koszyka i finalizacja transakcji. E-commerce przyspiesza decyzję i pozwala szybko zrealizować zakup. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie internauci traktują sklepy internetowe również jako miejsce do porównywania ofert – czy to ze sklepami stacjonarnymi, czy konkurencją w sieci. Sieć to najważniejsze miejsce poszukiwania inspiracji oraz informacji o produkcie. Nie zawsze klient od razu po wejściu do sklepu podejmuje decyzję, dobrze jest jednak zatrzymać go na naszej stronie, skoro ją odwiedził. Czego się wystrzegać?

Problemy z ładowaniem strony

Zanim klienci dodadzą produkty do koszyka, ważne jest, by zainteresowali się stroną. Aż 57% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. Istotne jest, by strona ładowała się szybko, by przejścia między podstronami były płynne, a wszystkie elementy wyświetlały się prawidłowo. Niekiedy zdjęcia dłużej się wczytują lub, co gorsza, nie wyświetlają się w ogóle. W takiej sytuacji klient szybko opuści stronę, ponieważ funkcjonalność miejsca, w którym dokonuje zakupu, nie spełniła jego oczekiwań.

Problemy z wyszukiwarką

Klienci, zamiast przeklikiwać się przez podstrony, chcą szybko i łatwo znaleźć to, co ich interesuje. Niestety wyszukiwarki często nie są na to przygotowane i wyświetlają listę produktów z daną frazą w nazwie lub samą kategorię, pomijając dokładne informacje, które chce uzyskać klient. Czasami zaciągane są też fragmenty śródtytułów, co może powodować bałagan, zbyt dużo wyników i frustrację klienta.

Rys. 1. Prawidłowo przygotowana wyszukiwarka – produkty i kategoria. Źródło: Cocolita.pl.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.