Metody pozyskiwania klientów

  • Na co warto zwrócić uwagę podczas budowania i rozwijania bazy klientów?
  • Które ze źródeł pozyskiwania klientów są najbardziej efektywne?
  • Jakie zalety i ograniczenia wiążą się z wewnętrznymi i zewnętrznymi metodami pozyskiwania klientów?
ECOM_12_4.jpg

Dobrze zbudowana baza klientów ma nieocenione znaczenie z perspektywy funkcjonowania przedsiębiorstwa. Może być ona wykorzystywana zarówno przez działy sprzedaży oraz marketingu, jak również zarządzania produktem, pozwalając nie tylko na zwiększenie obrotów firmy czy badanie potrzeb i preferencji klientów, ale także projektowanie nowych produktów i usług. Bazę można tworzyć w oparciu o różne źródła, należy jednak pamiętać, że każde z nich ma zalety, ale i wady. Które ze źródeł pozyskiwania klientów są najbardziej efektywne?

Rosnąca konkurencja na rynku sprawia, że coraz więcej firm dostrzega potrzebę przyjęcia nowej perspektywy w postrzeganiu roli klienta. Tradycyjnie, był on utożsamiany z głównym źródłem zysków – kupując produkty lub usługi dostarczał kapitał finansowy, który służył do pokrycia kosztów związanych z bieżącą działalnością, a także finansowania dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. W sytuacji, gdy wiele sklepów na rynku oferuje te same lub podobne produkty, a podaż przewyższa popyt, konieczne jest przyjęcie nowej optyki. Klient to już nie tylko źródło przychodów, ale również ważny partner biznesowy, którego opinie i sugestie stanowią cenne źródło informacji na temat firmy i jej produktów lub usług.

Wiedza pozyskiwana od klientów pozwala lepiej dopasować się do zmian zachodzących na rynku i oferować takie produkty, które będą atrakcyjne dla nabywców. Jednocześnie wartość dla klienta tworzona jest obecnie nie tylko w oparciu o produkt, ale również jakość obsługi. Często to ona decyduje o tym, czy klient zdecyduje się na złożenie zamówienia. Jakość obsługi ma też kluczowe znaczenie z perspektywy kształtowania lojalności klientów, a ta przekłada się na możliwość utrzymania przez firmę płynności finansowej (rysunek 1). W efekcie koło się zamyka.

Rysunek 1 pokazuje, że z perspektywy budowania relacji na linii klient–firma ważna jest komunikacja i wymiana informacji. Z tą kwestią wiążą się trzy ograniczenia:

  • po pierwsze, firma musi stworzyć efektywny kanał komunikacji, zarówno ze swoimi obecnymi, jak i potencjalnymi klientami,
  • po drugie, konieczne jest nawiązanie na tyle silnych relacji, by klienci chcieli dzielić się swoimi opiniami,
  • po trzecie, ważne jest zapewnienie istnienia sprzężenia zwrotnego – wiedza pozyskana od klientów powinna być wykorzystywana w praktyce.

W budowaniu relacji, jak i stymulowaniu sprzedaży pomocna może okazać się dobrze opracowana baza klientów. Dostęp do niej powinny mieć osoby z działów marketingu i sprzedaży, gdyż wówczas możliwe będzie wykorzystanie jej pełnego potencjału biznesowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.