Nieuczciwa konkurencja

  • Na czym polega nieuczciwa konkurencja w e-commerce?
  • W jaki sposób bronić się przed nieuczciwą konkurencją?
  • Czy warto zarejestrować znak towarowy?
ECOM_12_83.jpg

Przedsiębiorcy prześcigają się w tworzeniu jak najbardziej interesujących ofert. Dążąc do pozyskania klientów podejmują szereg działań mających nakłonić ich do skorzystania z oferowanych produktów i usług. Walka o klienta staje się coraz bardziej bezwzględna. Czasem opiera się na działaniach, które można uznać za nieuczciwą konkurencję.

Choć rozwój internetu w przeważającej mierze przyczynia się do wzrostu gospodarczego podmiotów działających online, niejednokrotnie prowadzi też do powstania mniej chlubnych zjawisk, których występowanie narusza prawa własności intelektualnej innych podmiotów działających w branży e-commerce. Utrudnia im również nieskrępowany dostęp do rynku, czy prowadzi do rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie. Wszystkie te działania można objąć pojęciem czynu nieuczciwej konkurencji jako działania sprzecznego z prawem lub dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Nie ulega jednak wątpliwości, że nie tylko przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji regulują problematykę ochrony e-przedsiębiorcy przed bezprawnymi działaniami konkurentów. Ochrona ta bowiem wynika także z innych przepisów, choćby z prawa cywilnego w zakresie ochrony prawa do firmy, czy prawa własności przemysłowej w zakresie ochrony znaku towarowego. Dlatego także i w tych regulacjach będziemy poszukiwać ochrony dla szerzących się deliktów internetowych.

1.  Typosquatting

W środowisku cyfrowym głównym nośnikiem informacji o samym przedsiębiorcy jest jego strona internetowa. Narzędziem, które kieruje do strony jest przypisana do niej domena. To właśnie domeny najczęściej kojarzone są z nazwami własnymi firm lub produktami. Typosquatting związany jest z nieuczciwym rejestrowaniem domeny internetowej poprzez wykorzystanie w domenie znaku towarowego o podobnie brzmiącej nazwie do nazwy konkurenta. Istniejące, choć drobne różnice w nazwie domeny, zwykle sprowadzające się do literówek czy błędów przystankowych, mają na celu przechwycić ruch użytkownika internetu, a tym samym potencjalnego klienta, kierując go na inne serwisy naruszyciela, czy promowane przez niego strony z reklamami, zwiększając tym samym ruch na jego stronie i niejednokrotnie przyczyniając się do uzyskania przez niego korzyści finansowych. Przykłady takich działań można by mnożyć.

Przykłady:

  • Firma konkurencyjna dla spółki Microsoft zarejestrowała domenę misrosoft.com, różniącą się od oryginalnej nazwy jedną literą „s”.
  • Serwis sprzedający bieliznę konkurencyjny dla sklepu intymna.pl dodał do tej nazwy przedrostek e-, nasuwający na myśl jedynie odmienny sposób prowadzenia działalności przez ten sam sklep.
  • Przedsiębiorca zarejestrował domeny www.nekermann.pl, www.neckerman.pl, www.nekerman.pl łudząco podobne do nazwy Neckermann.

Polskie sądy nie pozostawiają nieuczciwym przedsiębiorcom złudzeń, że: „Korzystanie przez pozwanego [tu: naruszyciela] z adresu domeny internetowej łudząco podobnego do adresu powoda oraz jego firmy można racjonalnie wytłumaczyć jedynie zamiarem wprowadzenia w błąd części użytkowników internetu, poszukujących informacji o usługach strony powodowej i przekierowaniu ruchu internetowego na strony zawierające informacje o usługach pozwanej spółki. Takie działanie jest nieuczciwe i wykracza poza przyjęte, dopuszczalne sposoby informowania o konkurencyjnych usługach. Zachowanie to godzi przy tym zarówno w interes powoda jako przedsiębiorcy (kierując część zainteresowania na strony konkurencyjnego przedsiębiorcy), jak i klientów powoda, którzy nieświadomie mogą uzyskać informacje o usługach pozwanego i skorzystać z nich, pozostając w błędnym przekonaniu, że są to usługi świadczone przez powoda”1.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.