Dlaczego warto zaimplementować Google Analytics 4 już teraz?

  • Jakie są różnice między Google Analytics Universal a Google Analytics 4?
  • Co można zyskać dzięki wdrożeniu Google Analytics 4?
  • Jakie działania związane z implementacją Google Analytics 4 należy podjąć już teraz?
ECOM_24_74.jpg

Od niedawna tematem numer jeden w świecie marketingu internetowego jest... wprowadzenie Google Analytics 4! Jedni na wieść o tym, że od 1 lipca 2023 r. Universal Analytics przestanie przetwarzać nowe dane w usługach standardowych powiedzą „nareszcie!”, inni „dlaczego?”. Nowa usługa ma wielu zwolenników i tyle samo przeciwników. Osoby przyzwyczajone do starej wersji muszą uczyć się narzędzia praktycznie od nowa. Wygląda jednak na to, że musimy zmienić swoje przyzwyczajenia, aby nie wypaść z kursu. Przepięcie kodów analitycznych do nowej wersji Google Analytics stało się koniecznością.

Przejście na Google Analytics 4 jest niezbędne do tego, żeby nie stracić danych oraz by móc wciąż analizować liczby i zdarzenia, które przy każdym wejściu użytkownika mają miejsce na twojej stronie internetowej.

Jakie są różnice między Google Analytics Universal a Google Analytics 4?

Od przyszłego roku wdrożenie nowej wersji Analyticsa będzie obligatoryjne, a im szybciej zaczniemy zbierać dane historyczne w GA4, tym lepiej. Dla każdego analityka informacje o ruchu, transakcjach czy przychodach z przeszłości to wiedza na wagę złota. Brak precyzji w działaniach online to wzrost kosztów w inwestycjach płatnych. W każdej szanującej budżety firmie taka sytuacja jest nie do zaakceptowania, w związku z tym przepięcie się na nowy system jest nieuniknione. Co więcej, każdy, kto korzystał z wersji Universal wie, że nie była ona idealna. GA4 ma wprowadzić zmiany, które na pewno pomogą w codziennej pracy marketera. Co zatem możesz zyskać dzięki Google Analytics 4?

Odejście od ciasteczek

Google Analytics 4 docelowo ma być narzędziem analitycznym wolnym od ciasteczek. Aktualnie ciasteczka służą do pomiarów zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej. Metoda ta jest obarczona wieloma problemami, co często skutkuje błędami w pomiarach i analizie danych. Zdarza się, że dwa narzędzia analityczne, służące do pomiaru tych samych danych, raportują inne wyniki. GA4 promowany jest jako narzędzie zaprojektowane do pracy z plikami cookie lub bez nich. Nowa wersja GA4 ma wykorzystać uczenie maszynowe oraz modelowanie statystyczne, co pomoże zapełnić luki w danych. Wynika to z tego, że wprowadzając coraz to nowsze i bardziej rygorystyczne polityki prywatności narzucane przez polityków, świat online staje się coraz mniej zależny od plików cookie.

Jednym z pierwszych mocnych sygnałów odejścia od „ciasteczek” było wprowadzenie polityki ochrony prywatności przez Apple na urządzeniach z systemem iOS 14. Google, który swoje przychody w znacznej mierze opiera na reklamach, a skuteczne i precyzyjne reklamy oparte były (wciąż jeszcze są) na ciasteczkach, musiał dostosować się do nowej rzeczywistości. Podejście to najlepiej oddaje informacja, którą znajdziemy w oficjalnych komunikatach firmy Google: Ponieważ środowisko technologiczne wciąż ewoluuje, nowy Analytics został zaprojektowany tak, aby dostosować się do przyszłości z plikami cookie lub identyfikatorami albo bez nich. Wykorzystuje elastyczne podejście do pomiaru, a w przyszłości będzie obejmować modelowanie w celu uzupełnienia luk w danych, które mogą być niekompletne. Oznacza to, że możesz polegać na Google Analytics, który pomoże Ci mierzyć wyniki marketingowe i zaspokajać potrzeby klientów już teraz, w trakcie wychodzenia z kryzysu i w obliczu niepewności w przyszłości.

To jest główna i znacząca różnica między starym a nowym Google Analytics: odejście od plików cookie. Zwłaszcza, jeśli zagłębimy się w temat korzystania i śledzenia z wykorzystaniem ciasteczek w wielu domenach (tzw. ciasteczka stron trzecich). Aspekt, który był jednym z najbardziej irytujących tematów i stanowił problem dla większości użytkowników, zwłaszcza w remarketingu, ma być określony, zamknięty w ramach. Google Analytics 4 opierać się będzie na plikach cookie pierwszej strony. Takie wymagania mają nowe przepisy prywatności określone przez dyrektywy UE.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.