Testujemy sklep: home.pl Click Shop

  • Jak oferowane przez platformę home.pl Click Shop funkcjonalności wypadają na tle konkurencyjnych platform?
  • Jak wygląda proces konfiguracji sklepu i jego obsługi na platformie?
  • Jakie są wady i zalety zarządzania sklepem przez platformę z punktu widzenia małej firmy?
ECOM_06_55.jpg

„Testujemy sklep” to seria artykułów, w których oceniamy funkcjonalność sklepów internetowych i zastosowane w nich rozwiązania od strony przeciętnego użytkownika. Zależy nam, aby cykl ten był dla was inspiracją do tego, żeby spojrzeć na swój serwis oczami klienta – łatwiej wówczas dostrzec, czy strona jest przyjazna i intuicyjna w obsłudze. W tym numerze ocenimy funkcjonalność e-sklepu prowadzonego przez platformę home.pl Click Shop.

Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości za 2017 rok1 w Polsce działa ponad 1,9 mln firm, z czego zdecydowana większość to mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (99,8 proc.). Wśród nich zdecydowanie największy jest odsetek mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób – ich udział w strukturze wszystkich firm wynosi aż 96 proc. Właśnie dla tak małych firm przeznaczone są najczęściej oferty gotowych sklepów internetowych. Zamysł jest prosty: przedsiębiorca wykupuje abonament i otrzymuje możliwość prowadzenia biznesu e-commerce bez konieczności zatrudniania specjalistów do tworzenia i obsługi e-sklepu. Podpierając się takim rozwiązaniem, można prowadzić biznes nawet w pojedynkę. Postanowiliśmy przetestować jedną z najpopularniejszych platform e-commerce tego typu – Click Shop (home.pl).

Firma oferuje dwa warianty sklepu: Click Shop (pierwszy rok 103,22 zł; później 1033,20 zł rocznie) oraz Click Shop Premium (pierwszy rok 147,60 zł; później 1476 zł rocznie). W teście zdecydowaliśmy się na wariant Premium.

Panel administratora

Panel administratora został opracowany w technologii RWD, przez co bez trudu możemy z niego korzystać zarówno na ekranie komputera, jak i urządzenia mobilnego. Po zalogowaniu się pierwszym krokiem jest uzupełnienie kilku pól za pośrednictwem narzędzia Asystent konfiguracji. Serwis prosi m.in. o podanie adresu firmy wraz z numerem NIP, nazwy sklepu i wybranie jednego z dostępnych motywów graficznych. Następnie trzeba wgrać na serwer logo i zdecydować, czy klienci będą mogli dokonywać zakupów bez rejestracji, czy wymagane będzie potwierdzenie zamówienia, czy możliwy będzie odbiór osobisty przesyłki, oraz z jakich form płatności będą mogli skorzystać (gotówka, przelew, pobranie).

Rys. 1. Asystent konfiguracji

Źródło: home.pl Click Shop.

W Click Shop znajdziemy prosty kreator, który pozwala w trzech krokach skonfigurować i wybrać podstawowe parametry sklepu.

Później przenosimy się na stronę główną sklepu, nazywaną pulpitem. Znajdziemy tam podgląd najważniejszych aktywności. W prawej części znajdują się informacje dotyczące sprzedaży (tu możemy sprawdzić sumę sprzedaży w wybranym okresie, czy też przejrzeć listę kilku ostatnich zamówień). W lewej części wyświetlają się natomiast informacje związane z bieżącym działaniem sklepu – przykładowo w sekcji Komunikaty znajdziemy dane o brakach magazynowych i przeterminowanych zleceniach. W skrócie: na pulpicie można szybko zorientować się, jaka jest aktualna kondycja naszego e-sklepu. Poza zakładką Komunikaty mamy jeszcze Oś czasu (lista ostatnich działań, np. ostatnie zamówienia, zmiana statusu zamówienia, rejestracje klientów) i Wiadomości (informacje od home.pl, m.in. o aktualizacjach i integracjach).

Rys. 2. Interfejs i menu nawigacyjne

Źródło: home.pl Click Shop.

Home.pl Click Shop oferuje wiele ułatwień związanych z podłączaniem usług firm trzecich, szczególnie w zakresie płatności i dostaw.

Pulpit został zaprojektowany przejrzyście i z nastawieniem na funkcjonalność. Obsługa jest intuicyjna i nieskomplikowana. Aby uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności, korzystamy z górnego menu nawigacyjnego.

Sekcje menu i obsługa

Aby rozpocząć sprzedaż produktów w e-sklepie, trzeba wypełnić o wiele więcej pól niż w Asystencie konfiguracji. W zależności od tego, jak duży jest nasz asortyment, konfiguracja sklepu może potrwać nawet kilka tygodni. Najwięcej czasu zajmie uzupełnianie asortymentu, niemniej na początku trzeba zatroszczyć się o kilka podstawowych kwestii. Po pierwsze, musimy zadbać o płatności i dostawy. W menu głównym, na górze serwisu, przechodzimy do zakładki Konfiguracja -> Sprzedaż -> Dostawy. Home.pl przygotowało szereg promocji dla przedsiębiorców. W czasie pisania artykułu dostępna była m.in. oferta we współpracy z Apaczka.pl – możliwość wysyłania przesyłek jednym kliknięciem za pośrednictwem kuriera UPS w cenie od 13,50 zł netto za przesyłkę. Jeśli zaś chodzi o same dostawy, sklep oferuje obsługę Poczty Polskiej, paczkomatów, przesyłek kurierskich, a także odbiór osobisty.

Podobnie jak dostawy, skonfigurować trzeba również płatności, przechodząc do sekcji Konfiguracja -> Sprzedaż -> Płatności. W tym aspekcie home.pl proponuje PayU. System ten można aktywować bez papierowej umowy, wraz z pełną ochroną transakcji i obsługą płatności mobilnych. PayU pobiera w tym wypadku 1,5% prowizji. Trzeba wiedzieć, że podpisywanie umowy – czy to z kurierem, czy z dostawcą systemu płatności – leży po naszej stronie. Click Shop ułatwia podłączenie danego usługodawcy, ale nie wyręcza nas z zawierania umów, wnoszenia opłat aktywacyjnych itp. Zakładając, że mamy już aktywne odpowiednie usługi, podłączanie ich do sklepu Click Shop nie jest trudne – sprowadza się do kilku kliknięć, wklejenia fragmentu kodu i testów.

Poza dostawami i płatnościami w przypadku niektórych firm będzie trzeba skonfigurować jeszcze inne funkcje, np. system aukcyjny Allegro.pl (możliwość wystawiania produktów w sklepie jako aukcji Allegro.pl oraz automatyczne tworzenie zamówień w sklepie), obecność w porównywarkach cen czy podłączenie do Opineo i Zaufane opinie, gdzie klienci mogą wystawiać opinie na temat zakupionych produktów. Wszystkie tego typu integracje można przeprowadzić w łatwy sposób, opierając się na poradnikach z bazy wiedzy home.pl.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.