Rekrutacja w branży e-commerce - kogo i kiedy zatrudnić?

  • Jak ocenić, czy nadszedł czas na zatrudnienie nowego pracownika?
  • Jakie stanowiska powinny zostać obsadzone w pierwszej kolejności?
  • Jakie kompetencje powinien posiadać idealny kandydat?
ECOM_20_69.jpg

Rozwój branży e-commerce przynosi właścicielom sklepów internetowych szanse na zwiększanie sprzedaży, ale również nowe wyzwania. Na konkurencyjnym rynku niezbędne są bowiem dalsze inwestycje w technologię, optymalizację i personalizację obsługi, a także bezpieczeństwo – transakcji oraz danych. Kolejne e-sklepy będą zatem decydować się na rozbudowę swoich zespołów, pozyskując umiejętności pozwalające sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów.

Polska branża e-commerce jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków na całym świecie. Jeszcze 10 lat temu sprzedaż w internecie stanowiła jedynie ułamek sprzedaży detalicznej. Dziś sprzedaż elektroniczna powoli wypiera tę tradycyjną, a liczba sklepów internetowych stale rośnie. Zalety zakupów w sieci, takie jak wygoda, całodobowa dostępność, możliwość szybkich dostaw oraz konkurencyjne ceny, w dobie pandemii i obostrzeń nabrały jeszcze większego znaczenia. Firmy, które potrafiły dostosować swoje rozwiązania do nowej rzeczywistości odnotowywały i nadal odnotowują najwyższe wzrosty sprzedaży. Dotyczy to zarówno organizacji działających w modelu e-commerce, jak i tradycyjnych sklepów, które postawiły na rozwój kanału online.

Nowe wyzwania, nowe potrzeby

Sytuacja na rynku, zmiana zachowań zakupowych konsumentów oraz rosnąca konkurencja powodują, że firmy sprzedające w sieci stają przed wieloma wyzwaniami, z którymi muszą się zmierzyć. Jednym z nich jest omnichannel, czyli zachowanie spójności pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży. Drugą, równie istotną kwestią, jest jeszcze większa dbałość o doświadczenia konsumentów i zadowolenie z jakości obsługi. Uwagę firm działających w branży e-commerce skupia również opracowanie odpowiednich strategii cenowych oraz skutecznych programów lojalnościowych, które realnie przywiązują klientów do sklepu internetowego.

Ostatni rok pokazał także, jak kluczowym czynnikiem jest kwestia logistyki oraz zapewnienia ciągłości dostaw. Aby odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów, firmy przykładają coraz większą wagę do digitalizacji, automatyzacji oraz narzędzi pozwalających na analizę całego procesu zakupowego. Stawiają także na rozwiązania umożliwiające jeszcze większą personalizację oferty i bardziej precyzyjne dopasowanie produktów odpowiednich dla danego konsumenta.

Rekrutacje mniejsze i większe

Zmiany zachodzące na rynku e-commerce i silna dynamika rozwoju sklepów internetowych sprawiają, że w firmach coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie na konkretne umiejętności. Potrzeby rekrutacyjne najczęściej dotyczą specjalistów odpowiedzialnych za utrzymanie oczekiwanego ruchu w sieci, rozwój biznesu, a także zapewnienie bezpieczeństwa zakupów.

W przypadku większych graczy na rynku handlu internetowego mamy do czynienia z dużymi zespołami, rozbudowanymi zarówno pod względem liczebności załogi, jak i poziomów w strukturze. Duże organizacje regularnie prowadzą rekrutacje na stanowiska specjalistyczne, menedżerskie, a także role zarządcze. Posiadają określone strategie zatrudnienia, praktyki w zakresie prowadzenia procesów rekrutacyjnych oraz wyspecjalizowane funkcje HR. Bardzo często rozpoczęcie rekrutacji jest podyktowane odejściem pracownika i pojawieniem się wakatu na danym stanowisku. Natomiast jak pokazują obserwacje rynku poczynione na przestrzeni ostatniego roku, firmy równie często decydowały się inwestować w kompetencje, co skutkowało powstawaniem nowych stanowisk.

Najwięcej rekrutacji prowadzonych w branży e-commerce dotyczy obecnie ról związanych z szeroko rozumianym digital marketingiem: SEO oraz SEM Web Analytics, mediami społecznościowymi, marketingiem treści, automatyzacją działań marketingowych, marketingiem efektywnościowym oraz afiliacyjnym. Duże firmy z branży inwestują również w kompetencje w obszarze UX, UI oraz CX, ekspertów w dziedzinie pozyskiwania nowego biznesu oraz śledzenia ruchu na stronie.

Wraz z rozwojem mobilnych technologii i przetwarzaniem coraz większej ilości danych na temat klientów, firmy prowadzące sprzedaż online koncentrują się na wzmacnianiu bezpieczeństwa swoich rozwiązań. Jakiekolwiek luki w zabezpieczeniach lub potencjalny wyciek danych grozi nie tylko utratą zaufania konsumentów i potężnym kryzysem wizerunkowym, ale również wysoką karą nałożoną przez UODO. Sklepy internetowe coraz więcej uwagi poświęcają także zabezpieczaniu i rozwojowi płatności online, tak aby uzyskiwać lepszą konwersję na urządzeniach mobilnych. Pracodawcy coraz częściej poszukują specjalistów, którzy pozwolą odpowiednio zabezpieczyć interesy użytkowników, ale również samej firmy.

Z rekrutacyjnego punktu widzenia nieco inaczej wygląda aktywność mniejszych firm. W większości przypadków sklepy internetowe rozpoczynają bowiem swoją działalność jako jednoosobowe firmy, stopniowo rozwijając asortyment produktów oraz zwiększając obroty, a także zyski. Początkowo samodzielne wykonywanie podstawowych zadań, takich jak dodawanie produktów, obsługa klienta, marketing, organizacja wysyłek, logistyka itp. nie stanowią większego wyzwania. Sytuacja zmienia się jednak, kiedy okazuje się, że liczba zamówień znacząco rośnie, a jedna osoba nie wystarcza, aby zachować odpowiednie standardy biznesowe i w pełni wykorzystać szansę na rozwój.

Nierzadko w niewielkich, kilkuosobowych zespołach e-sklepów pojawiają się wyzwania związane z brakiem wiedzy, umiejętności, doświadczenia i pomysłów na to, jak zbudować swoją pozycję w dynamicznie rozwijającym się obszarze e-commerce. Proste rozwiązania, które sprawdzały się na samym początku działalności firmy, wraz ze wzrostem skali biznesu oraz oczekiwań konsumentów przestają bowiem zdawać egzamin.

W tym momencie często pojawia się pytanie, czy nadszedł już czas na zatrudnienie kolejnych osób do firmy? Jeśli tak, to jakie stanowiska powinny zostać obsadzone w pierwszej kolejności? W takiej sytuacji warto holistycznie zastanowić się nad dalszą strategią biznesową. Każdy właściciel e-sklepu powinien znaleźć odpowiedź na pytanie, czy lepszym rozwiązaniem będzie rozbudowa zespołu poprzez wzrost zatrudnienia, czy też zlecenie realizacji poszczególnych zadań zewnętrznym podmiotom.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 49% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.