Zarządzanie zespołem międzypokoleniowym

  • Na czym polegają różnice pokoleniowe na obecnym rynku pracy?
  • Jak rozpoznać potrzeby i oczekiwania pracowników reprezentujących różne grupy wiekowe?
  • Jakie metody mogą ułatwić zarządzanie zespołem międzypokoleniowym?
SS_44_26.jpg

Każde pokolenie dysponuje wyjątkowym zestawem umiejętności, walorów, doświadczeń, ale również musi mierzyć się ze specyficznymi wyzwaniami. Ze względu na zmiany, jakie dokonały się przez ostatnie kilkadziesiąt lat, trudno oczekiwać, że pracownicy w różnym wieku będą rozumować i spoglądać na rzeczywistość w dokładnie ten sam sposób. Dla menedżera, którego zespół nierzadko łączy trzy, a czasem nawet cztery pokolenia, może to stanowić nie lada wyzwanie.

Kto tworzy nasz zespół?

Na początek warto mieć świadomość tego, jakie osoby tworzą nasz zespół, bo o ile ludzie przejawiają te same podstawowe potrzeby i pragnienia, o tyle pewne wartości, postawy i zachowania są charakterystyczne tylko dla określonych pokoleń.

Inny znaczy dobry?

Menedżerowie często postrzegają wielopokoleniowość jako zjawisko negatywne. Tymczasem zespół złożony z osób o odmiennych perspektywach, opiniach i umiejętnościach może stać się dla firmy nieocenioną wartością. Starsi pracownicy wnoszą do niego rozległą wiedzę ekspercką i doświadczenie, podczas gdy ich nowo zatrudnieni młodsi koledzy innowacyjność. Młode pokolenie może biegle poruszać się w świecie technologii, jednak cały czas będzie mu brakować umiejętności budowania osobistych relacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. Do dobrych praktyk należy organizowanie cyklicznych spotkań z pracownikami, służących swobodnemu przepływowi wiedzy i wzajemnemu poznaniu się. Przykładowo starsi pracownicy, którzy dobrze znają firmę, mogliby pomagać młodszym zaaklimatyzować się w niej, a ci drudzy dzielić się wiedzą o nowinkach technologicznych.

Monitoring nastrojów w zespole

By szef mógł dobrze zarządzać zespołem międzypokoleniowym, powinien znać nie tylko strukturę demograficzną załogi, ale także stopień jej zaangażowania i zadowolenia z pracy, co pozwoli dokładniej poznać preferencje i potrzeby.

Najprostszym narzędziem monitoringu jest doroczne badanie zaangażowania pracownika, które jest dziś stałym elementem krajobrazu HR-owego większości organizacji. Ma ono tylko jedną wadę: jest prowadzone zbyt rzadko. Szkoda, ponieważ w każdej rozwijającej się organizacji kwestie budzące wątpliwości podwładnych pojawiają się o wiele częściej, chociażby wtedy, kiedy zespół zmienia skład. Jego dynamika zmienia się wraz z odejściem starych i przyjściem nowych pracowników, dlatego warto zastanowić się, czy nie wykorzystać innych narzędzi, które pozwolą na bieżąco monitorować opinie i zbierać dane na temat naszej załogi.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.