Jak określać rozsądne cele sprzedaży

Ustalanie celów sprzedaży jest lawirowaniem szefa sprzedaży pomiędzy firmą, która oczekuje, że będą one jak najwyższe, a sprzedawcą, który liczy, że nie będą zbyt wyśrubowane. Gdzie jest złoty środek? Odpowiedź jest banalna – dokładnie tam, gdzie powinien być – pośrodku.

Jeżeli cele sprzedaży naszego handlowca będą zawsze zbyt wysokie, istnieje ryzyko, że w końcu się zniechęci i uzna, że skoro nigdy nie udało mu się ich osiągnąć, to w zasadzie jest mu wszystko jedno, ponieważ on i tak wykona tylko tyle planu, ile da radę. Jeżeli natomiast dajemy naszym podwładnym zbyt niskie cele sprzedażowe, może się okazać, że ograniczamy ich możliwości, stracą oni potrzebę podnoszenia sobie poprzeczki i przestaną się rozwijać, a tym samym firma, dla której pracują, stanie w miejscu.

Jak w takim razie odnaleźć się w tej sytuacji? Należy wziąć pod uwagę własną opinię, cele sprzedażowe na cały rok, a następnie rozdzielić je pomiędzy wszystkich handlowców w grupie, kolejno na każdy miesiąc, tydzień, a nawet dzień.

„Jeżeli nie można czegoś zmierzyć, to tego nie ma”

Warto pamiętać, że cele powinny być SMART, czyli Szczegółowe (zawierające konkretne dane), Mierzalne (możliwe liczbowe określenie stopnia ich realizacji), Atrakcyjne (wzbudzające ciekawość i chęć do działania), Realistyczne (możliwe do osiągnięcia) oraz Terminowe (określone czasowo). I od tego musimy zacząć – od samodzielnego rozpisania swoich celów, ze wszystkimi szczegółami – jak wysoki jest nasz plan sprzedaży, ile mamy czasu na jego realizację, iloma handlowcami dysponujemy? Podczas planowania należy uwzględnić potencjał rynku, na którym sprzedawcy będą działali, konkurencję, miesiąc realizacji (w letnie wakacje sprzedaż jest zdecydowanie inna niż jesienią lub w okresie przedświątecznym) oraz efektywność sprzedawców.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.