Etykieta biznesowa szefa sprzedaży

Znajomość i przestrzeganie zasad etykiety oraz protokołu dyplomatycznego to jedna z bardziej opłacalnych umiejętności biznesowych. Zachowania zgodne z zasadami etykiety zapewniają lepsze relacje z podwładnymi, ze współpracownikami i – co ważne – również z przełożonymi najwyższego szczebla.

Nazwa savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i oznacza „potrafić żyć”, ale należy ją rozumieć jako: znajomość obyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności oraz umiejętność postępowania w życiu. Lubimy ludzi dobrze wychowanych. Uważamy, że maniery dobrze świadczą o człowieku i umilają życie nie tylko w biznesie, ale też w społeczeństwie. Dlatego warto ugruntować sobie tę wiedzę, aby przypadkiem nie popełnić jakiejś gafy – nie tylko jako szef we własnej firmie, ale również jako klient innej firmy.

Powitanie zgodne z etykietą

W biznesie dopuszczalne są różne formy powitania. Najbardziej taktowne są słowne, bez uścisku dłoni („dzień dobry”, „dobry wieczór”). Słowa powitania mówi zawsze ten, kto wchodzi, nieważne, czy jest to szef, podwładny, czy podwładna. Przykłady:

  • Szef wchodzący do pokoju nie tylko mówi „dzień dobry”, ale również – jako szef – pierwszy wyciąga rękę na powitanie.
  • Podwładny/-a powie pierwszy/-a „dzień dobry” dyrektorowi – nawet jeżeli jest kobietą i do tego o wiele starszą od przełożonego. Etykieta biznesowa nie uznaje płci ani wieku – liczy się tylko ranga.
  • Pracownik firmy pierwszy powinien okazać szacunek klientowi, gdyż klient jest wyższy rangą. Dyrektor również zależy od klienta i podchodząc do niego, powinien pierwszy powiedzieć „dzień dobry”, a jeżeli stawia się ponad nim, to jest to nie tylko nietaktowne, ale też krótkowzroczne.
  • Wchodząc do firmy jako klient, pierwsi powinniśmy powiedzieć „dzień dobry”.
  • Wygłaszając referat czy prowadząc konferencję prasową, np. jako moderatorzy, zawsze witamy się pierwsi z audytorium, nawet jeżeli wcześniej na korytarzu już przywitaliśmy się z większą częścią publiczności.
  • Dodatkowe honory: Stojący ma jeden honor przewagi nad idącym lub jadącym. Starszy nad młodszym również ma jeden honor przewagi. Kobiety mają jeden honor przewagi nad mężczyznami – w Polsce ma on mocną pozycję…
  • Dozorca, recepcjonista… Wiele osób przechodzi obok pracowników recepcji i dozorców, wchodząc do dalszych części budynku, w ogóle nie mówiąc „dzień dobry”. Co gorsze, prosząc o wskazówkę, jak dotrzeć do danej firmy, zamiast przywitać się, od razu pytają „gdzie jest biuro obsługi klienta?”. Jest to bardzo nietaktowne. Osoby na podrzędnych stanowiskach należy szanować tak samo jak pracowników wyższej rangi.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.