Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?

  • Jakie są korzyści i wyzwania w zastosowaniu AI do projektowania interfejsów i doświadczeń użytkowników?
  • Jak efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania doświadczeń użytkowników oraz interfejsów dla stron i sklepów internetowych?
  • Jakie wyzwania wiążą się z projektowaniem UX oraz UI ze sztuczną inteligencją i jak sobie z nimi radzić?
S24_1_ecom_52.jpg

AI rewolucjonizuje nie tylko świat marketingu – sztuczna inteligencja stopniowo pojawia się także w świecie IT. Specjaliści powoli wykorzystują ją do projektowania interfejsu oraz doświadczeń użytkowników. Od automatyzacji rutynowych zadań, przez generowanie propozycji projektowych, po testowanie i optymalizację interakcji użytkowników – tak już dziś możesz wykorzystać AI, w tym ChatGPT, do tworzenia stron i sklepów internetowych. Czy jednak AI niesie jakieś zagrożenia w tym zakresie, czy zabierze pracę specjalistom? Jak pracować ze sztuczną inteligencją, by ulepszyć proces projektowania interfejsów i doświadczeń odbiorców?

AI w tworzeniu UI oraz UX – przyjaciel czy wróg?

Na sztuczną inteligencję w projektowaniu interfejsów i doświadczeń użytkowników (oraz w innych dziedzinach) możemy patrzeć z dwóch perspektyw. Z jednej strony może być to szansa na ograniczenie poświęcania czasu na powtarzalne zadania i wzrost wydajności oraz kreatywności, a z drugiej zagrożenie i ryzyko. Jakie korzyści i wyzwania wiążą się z zastosowaniem AI w projektowaniu doświadczeń użytkowników oraz interfejsu?

Wyzwania związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji:

  1. Konieczność zapewnienia prywatności i bezpieczeństwa danych. Aby spersonalizować doświadczenia, sztuczna inteligencja musi najpierw przetworzyć i zrozumieć ogromne ilości danych dotyczących użytkowania, klientów i produktów – w tym dane dotyczące tożsamości, dane dotyczące zaangażowania, dane behawioralne i dane dotyczące postaw. Wyzwaniem jest zapewnienie, że gromadzisz dane użytkowników i zarządzasz nimi w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO). Niezastosowanie się do regulacji wiąże się z dość wysokimi karami finansowymi i może znacząco ograniczyć zaufanie odbiorców do twojej marki.
  2. Ryzyko błędów – sztuczna inteligencja, podobnie jak ludzie, nie jest nieomylna. To w dużej mierze od wiedzy i umiejętności człowieka zależy jakość odpowiedzi generowanych przez narzędzia AI. Oznacza to, że specjaliści wyższego szczebla, z wiedzą i doświadczeniem, wciąż są potrzebni, by móc realnie weryfikować informacje generowane przez AI.
  3. Skuteczne komunikowanie wartości sztucznej inteligencji przy jednoczesnym podkreślaniu jej ograniczeń – wiele osób boi się sztucznej inteligencji i jej dominacji. Warto zatem informować, że nie jest nieomylna, a nad ostatecznym efektem prac projektowych strony dalej czuwa specjalista wspierający się nowoczesnymi technologiami, a nie samodzielnie AI.

Korzyści związane z zastosowaniem AI w projektowaniu UX oraz UI:

  • Możliwość analizy dużych ilości danych – sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są w stanie przeanalizować nieograniczoną ilość danych w krótkim czasie, co człowiekowi zajęłoby wiele godzin pracy.
  • Personalizacja na poziomie użytkownika – AI umożliwia analizę dużych zbiorów danych dotyczących zachowań użytkowników, co pozwala na tworzenie wysoce spersonalizowanych interfejsów.
  • Automatyzacja i optymalizacja procesu projektowego – wykorzystanie AI w procesie projektowania może znacząco zwiększyć efektywność przez automatyzację powtarzalnych zadań, takich jak przeprowadzanie testów użyteczności czy generowanie wstępnych koncepcji projektowych.
  • Udoskonalanie podejmowania decyzji – AI może pomóc w analizie i interpretacji danych behawioralnych użytkowników, dostarczając cennych wskazówek dotyczących preferencji i oczekiwań użytkowników. To z kolei umożliwia tworzenie skutecznych rozwiązań projektowych.
  • Testowanie i walidacja projektu – AI umożliwia symulację i analizę interakcji użytkowników z produktem w różnych scenariuszach, co pozwala na wcześniejsze wykrywanie i rozwiązywanie potencjalnych problemów użyteczności. Takie podejście nie tylko skraca cykl rozwoju produktu, ale także podnosi jakość finalnego interfejsu.

Jak wykorzystać AI do projektowania interfejsów i doświadczeń użytkowników?

W jakich obszarach projektowania doświadczeń i interfejsów użytkowników warto zastosować sztuczną inteligencję? Jakie zadania w tym zakresie można ulepszyć dzięki AI i jak to zrobić w praktyce? Sprawdźmy.

1. Wykorzystaj AI w analizie danych na potrzeby UX oraz UI

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do analizy danych w projektowaniu doświadczenia użytkownika (UX) oraz interfejsu użytkownika (UI) umożliwia głębokie zrozumienie zachowań, potrzeb i preferencji użytkowników.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.