Digital Champions CEE 2025: 15 debiutantów, wartość największych spółek wzrosła o 10 proc.

Łączna kapitalizacja największych spółek technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła o niemal 10 proc. w ciągu roku, osiągając 117 mld USD, wynika z najnowszego raportu Fundacji Digital Poland. Na liście 100 cyfrowych czempionów w regionie zadebiutowało 15 firm. Eksperci Fundacji zwracają uwagę na wzrost wartości spółek średniej wielkości, co świadczy o dynamicznym rozwoju całej branży.

kompas_2.jpg

Pierwsze trzy miejsca w tegorocznym rankingu największych spółek technologicznych Europy Środkowo-Wschodniej zajęły estoński fintech Wise oraz InPost i Allegro – spółki z Polski. Na liście znajdują się już 32 firmy o kapitalizacji przekraczającej 1 mld USD chociaż nadal jest ich mniej o 17% w stosunku do rekordowego 2021 roku.

Wśród 15 firm debiutujących w rankingu są między innymi wyceniona na 1,2 mld USD litewska Flo Health tworząca wspieraną przez AI aplikację ułatwiającą śledzenie cyklu menstruacyjnego i ciąży oraz wart 1,1 mld USD Supersport z Chorwacji zajmujący się zakładami sportowymi i grami hazardowymi. Pięciu debiutantów pochodzi z Polski: AirHelp oferujący wsparcie dla pasażerów linii lotniczych, Kontakt.io – wspierający zarządzanie blokiem operacyjnym, fintech PayPo, Nomagic.ai budujący roboty dla firm logistycznych oraz Cloudferro zapewniający usługi chmurowe.

Eksperci Fundacji Digital Poland zwracają uwagę na wzrost wartości i znaczenia spółek średniej wielkości w najnowszej edycji rankingu. Sprzyja to innowacjom, wymianie doświadczeń, rozwojowi kadr i specjalistycznych usług towarzyszących. Jest również bardziej dynamiczny i atrakcyjny z punktu widzenia inwestorów. Jak pokazuje raport kapitalizacja „smoków”, czyli firm z przedziału od 250 mln do 1 mld USD zwiększyła się ponad dwukrotnie (wzrost o 138 proc.) w ciągu czterech lat.

Cieszy nas rozwój największych regionalnych gwiazd branży technologicznej, a jeszcze bardziej ewolucja całego rynku CEE, który przekształca się w ekosystem nasycony licznymi wartościowymi firmami – mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacją Digital Poland i współautor raportu. – Dzięki temu rynek staje się platformą rozwoju demonstrującą liczne przewagi konkurencyjne regionu.

Polska utrzymała prowadzenie w rankingu pod względem liczby czempionów oraz udziału w całkowitej kapitalizacji firm. Na liście 100 największych znajduje się 39 polskich firm o wartości 43 mld USD, co stanowi 37 proc. wartości wszystkich spółek w rankingu.

Niezmiennie liderem rankingu uwzględniającego wielkość populacji poszczególnych krajów jest Estonia – zarówno pod względem liczby czempionów, jak i kapitalizacji. Z tego kraju pochodzi tegoroczny numer jeden na liście oraz 11 innych firm.

Coraz więcej naszych czempionów skutecznie realizuje strategię szybkiego wzrostu poprzez przejęcia innych spółek – nie tylko lokalnych podmiotów, ale również firm z Europy Zachodniej czy na przykład Turcji – mówi Radzym Wójcik, counsel w praktyce fuzji i przejęć w Baker McKenzie w Warszawie. – Z drugiej jednak strony wciąż mała część globalnego kapitału trafia do CEE. Dlatego tak istotna jest umiejętność skutecznego pozyskiwania inwestorów z całego świata. Doświadczenia z transakcji, przy których pracuję, potwierdzają wnioski raportu: spółki technologiczne z regionu są coraz lepiej przygotowane do rozmów z międzynarodowymi funduszami. Pozyskują coraz więcej środków, przy coraz wyższych wycenach. Wynika to również z tego, że rośnie liczba lokalnych firm, które potrafią działać globalnie – budując bazę klientów wykraczającą daleko poza CEE.

Firmy z sektora e-commerce i SaaS (Software as a Service) dominują liczebnie i wartościowo w rankingu. Odpowiadają łącznie za 57 proc. całkowitej wartości 100 największych firm technologicznych. Przedsiębiorstw działających w modelu SaaS jest w tegorocznym rankingu aż 31. Firm z kategorii e-commerce i marketplace – 23. Pozostałe kategorie uwzględnione w rankingu to fintech, media i rozrywka oraz cyberbezpieczeństwo. Ta ostatnia kategoria, choć liczy zaledwie pięć firm, odnotowała w zeszłym roku największy wzrost wartości – o 94 proc. do 8,3 mld USD.

Spółki cyfrowe z Europy Środkowo-Wschodniej osiągnęły ważny punkt zwrotny. Lokalne otoczenie biznesowe stało się zbyt małe, by najwięksi gracze mogli dalej rozwijać się wyłącznie na wewnętrznym rynku – mówi Wojciech Świercz, partner w Arthur D. Little w Polsce. – W obliczu wyczerpujących się lokalnych możliwości, naturalnym krokiem staje się ekspansja międzynarodowa, pozwalająca na skalowanie działalności i dalszy rozwój biznesu.

Wśród 15 firm, które opuściły ranking są spółki ElevenLabs i Grammarly. Obie kontynuują dynamiczny wzrost, ale po zmianie siedziby lub struktury własnościowej nie spełniają kryteriów rankingu Digital Poland dla spółek środkowoeuropejskich. Pozostałe firmy zmieniły właścicieli lub spadły z rankingu z powodu mniejszych wycen – dotyczy to w szczególności spółek giełdowych. Tylko trzech firm dotknęły problemy związane z pogorszeniem kondycji finansowej.

Obecna łączna kapitalizacja 100 wiodących spółek technologicznych w regionie jest niższa o 12 proc. od rekordowego poziomu 133 mld USD w pierwszej edycji rankingu w 2021 roku. Na mniejszą obecnie wycenę w największym stopniu wpłynęły: przeceny gigantów takich jak rumuński UiPath, którego wartość spadła w międzyczasie o 20 mld USD, czy Allegro – spadek o 5 mld USD, a także zmiany właścicielskie i zmiany siedziby, które w szczególności dotyczą spółek ukraińskich.

Ranking Digital Champions CEE powstał po raz czwarty, wartość spółek została obliczona na podstawie aktualnych wycen na rynkach publicznych, benchmarków rynkowych, wskaźników EBITDA a także przychodów. Do grona czempionów zaliczone zostały firmy, których głównym źródłem zysku są produkty i usługi cyfrowe lub sprzedaż za pomocą cyfrowych kanałów dotarcia do klienta.

Strategicznymi partnerami raportu są Arthur D. Little oraz kancelaria Baker McKenzie. Partnerami raportu są: Bank Gospodarstwa Krajowego, MCI Capital, MidEuropa, mInvestment Banking, PFR Ventures oraz PAIH. 

O Fundacji Digital Poland

Fundacja została powołana w celu zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru wysokich technologii i szerzenia w społeczeństwie świadomości gospodarczej, jak również propagowania idei innowacyjności, przedsiębiorczości oraz odpowiedzialnego rozwoju. Zajmuje się propagowaniem wiedzy dotyczącej roli innowacji i cyfryzacji w rozwoju gospodarczym kraju. Skupia firmy i organizacje z różnych branż, zachęcając je do współpracy nad konkretnymi projektami. Misją Fundacji jest pozycjonowanie Polski jako wiodącego ośrodka innowacji cyfrowych na świecie.

Raport do pobrania:

www.digitalpoland.org/publikacje

Źródło: Informacja prasowa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.