Czy ty i twój zespół sprzedaży jesteście gotowi na digital?

  • Dlaczego mamy obecnie do czynienia z kryzysem zaufania do handlowca?
  • W jakim kierunku powinna podążać współczesna sprzedaż?
  • Jak umieścić strategie digital w strategii sprzedaży?
SS_59_38.jpg

Jeszcze kilka lat temu pierwszym krokiem, jaki wykonywał klient, rozpoczynając proces zakupowy, był telefon do dostawcy. To dawało klientowi możliwość realizowania kolejnych etapów procesu. Obecnie pierwszym działaniem, które podejmują klienci, jest research online. Już w 2017 r. klienci poświęcali zaledwie 17% swojego czasu na spotkania i rozmowy z handlowcami. Biorąc pod uwagę to, że w procesie zakupowym bierze udział średnio trzech dostawców, jeden handlowiec miał do dyspozycji niespełna 6% tego czasu. Z kolei aż 27% czasu (czyli prawie pięć razy więcej!) było poświęcane na poszukiwanie wiedzy i informacji online.

Wyzwania postpandemicznego świata. Co czeka handlowców?

Zachodząca na naszych oczach zmiana w sposobie podejmowania decyzji i prowadzenia procesu zakupowego wynika z cyfrowej transformacji, jaka dotknęła cały współczesny świat. Szeroki dostęp do internetu sprawia, że każdy klient może wyszukać właściwie wszystko, czego tylko potrzebuje – dokładnie to, co jeszcze kilka lat temu otrzymywał od handlowców. To powoduje, że rola handlowca w procesie zakupowym maleje. Taki trend był widoczny na długo przed pandemią. Jednak to COVID-19 podniósł cyfrowy wymiar podejmowania decyzji zakupowych do kwadratu. Nie ma wątpliwości, że większość wypracowanych podczas pandemii nawyków zostanie z nami na dłużej, a część zagości już na stałe. Według Gartnera aż 80% interakcji pomiędzy klientami a dostawcami przeniesie się do digitalu. To oznacza, że sami klienci w dużej części nie wrócą do sposobu pracy z dostawcami, jaki był obecny przed nastaniem COVID-19.

Jak widzisz – po stronie klienta cyfrowa transformacja następuje w błyskawicznym tempie. Czy po stronie twojej i twojego zespołu również?

Mamy do czynienia z kryzysem zaufania do instytucji handlowca

Wynika to z faktu, że dysponując niemal nieograniczonymi możliwościami związanymi z edukacją w formie cyfrowej, klienci nie są zainteresowani kontaktem z handlowcem, a przynajmniej nie z takim, który nie dostarcza im wartości w postaci wiedzy oraz doradztwa.

Według raportu Gartnera z 2020 r. już 33% kupujących oczekuje, aby procesy zakupowe odbywały się bez udziału sprzedawców. W przypadku millenialsów udział ten wynosi aż 44%. Najnowszy raport Gartnera z 2021 r. pokazuje, że ten trend ciągłe się pogłębia, a same liczby wzrosły odpowiednio do 43% oraz 54% (Gartner, Strategic Roadmap for Accelerating Revenue Growth, 2021). Przedstawione dane jasno wskazują, że handlowcy w drastycznym tempie tracą wpływ na klienta w takim wymiarze, w jakim działo się to jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu. Każdy źle wykonany cold call, nieudany cold mailing lub nietrafiona wiadomość na LinkedIn zdaje się tylko gwoździem do trumny dla wizerunku i zaufania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.