Raportowanie wyników sprzedaży z wykorzystaniem tabel przestawnych – studium przypadku

Nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że bieżąca analiza sprzedaży stanowi podstawę dobrze prosperującego biznesu – tak w małej, jak i dużej firmie. Małe przedsiębiorstwo poradzi sobie z analizą sprzedawanego asortymentu znacznie szybciej. Prawdopodobnie nawet nie korzystając z pomocy analityka, jego właściciele wiedzą doskonale, co im najszybciej „schodzi”. W dużych firmach potrzebne są natomiast stały nadzór oraz analiza danych, aby poziom sprzedaży utrzymywać na odpowiednim poziomie. Najlepsze do stworzenia takich cyklicznych zestawień w Excelu będą tabele przestawne, które pozwolą szybko uporządkować dane.

CIRZ_223_29.jpg

Dane wejściowe przedsiębiorstwa

W działającym od roku nowym sklepie dla dzieci Bobasek asortyment podzielony jest na cztery kategorie, według których klasyfikowane są wszystkie pozycje (rysunek 1). Po pierwszym kwartale 2016 r. zarząd określił planowaną sprzedaż na kolejny kwartał (rysunek 2), zakładając wzrost sprzedaży o 5000 zł. Zestawienie danych sprzedażowych pozwoli sprawdzić, czy wyznaczony cel został zrealizowany. Wygenerowana z systemu lista zarejestrowanych transakcji posłuży do stworzenia tabeli przestawnej (rysunek 3).

Musimy zaznaczyć tabelę z danymi sprzedażowymi i wybrać ze wstążki Wstawianie -> Tabela przestawna -> Tabela przestawna (rysunek 4).

Pojawia się kreator Tworzenia tabeli przestawnej (rysunek 5). Pozostawiamy domyślnie zaznaczone opcje Zaznacz tabelę lub zakres oraz wstawianie tabeli w Nowy arkusz. Zatwierdzamy OK.

W nowym arkuszu pojawiła się tabela przestawna, która powstanie po wybraniu konkretnych danych (rysunek 6). Od nas zależy, jak skonstruujemy tabelę, co będzie naszą etykietą kolumn lub wierszy. W omawianym przypadku przenosimy Kategorię do Etykiety wierszy, natomiast do Wartości przenosimy Sprzedaż w PLN.

Aby zweryfikować założony cel zarządu, wystarczy, że raport będzie pokazywał sprzedaż według głównych kategorii (rysunek 7).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.