Nie owijaj w bawełnę!

Interesy z definicji zakładają partnerstwo, choć łatwo o tym zapomnieć. Tymczasem obie strony mają jakieś potrzeby i łączy je to, że są w stanie nawzajem je spełnić. Najlepiej jeśli ta interakcja – na przykład rozmowa handlowa, odbywa się z pozycji „równy z równym”. W tym celu trzeba zyskać szacunek drugiej strony, konieczna jest więc bezpośredniość.

AS_36_62.png

Albo powiesz coś wprost, albo będziesz kluczyć. Chodzi jednak o to, by wyłożyć kawę na ławę, ale jednocześnie w sposób, który ludziom w rozmowie odpowiada. A lubią, tak jak ty, bezpośredniość połączoną z uprzejmością i szacunkiem. Nikt nie lubi długiego rozbiegu i recytacji wyjaśnień czy argumentów, zanim w ogóle dowie się, o co chodzi. Długie docieranie do sedna męczy obie strony. Taki przydługi wstęp sprawia, że rozmówca po prostu się nudzi. Prawdopodobnie już się orientuje, że w tej rozmowie gdzieś go prowadzisz, ale czeka na konkret. W rozmowie handlowej pewnie wie, że chcesz mu coś sprzedać. Zamiast tego widzi niemalże taniec godowy i często dworskie maniery rodem z otoczenia Ludwika XVI, np. „Pozwolę sobie przedstawić panu naszą firmę". Zapewne zaraz potem potencjalny klient usłyszy coś w rodzaju:

– Nasza firma istnieje od X lat. Jesteśmy ważnym graczem na rynku w segmencie XYZ. Działamy na rynkach X i Y. W Polsce mamy 30% udziałów w rynku. Nasze produkty/usługi cechuje najwyższa jakość oraz wyjątkowa obsługa klienta. I tak dalej.

Większość rozmów handlowych wygląda podobnie, więc potencjalny klient nie czuje ekscytacji, a jego zainteresowanie jest na tym etapie słabe, bo ma za sobą masę takich rozmów. Nudzi się. Może by i ziewnął, ale jeszcze stara się trzymać fason. Tymczasem handlowiec w najlepsze opisuje teraz zapewne usługi/produkty. Może nawet, na nieszczęście słuchacza, ze szczegółami.

W oczekiwaniu na taki odroczony konkret niejeden mówi wówczas do siebie: „Człowieku, do brzegu... Błagam! No wykrztuś to wreszcie!". Jak zatem mówić wprost?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.