Zespół - siła i wartość firmy

Rozmowa z Jarosławem Jóźwiakiem, AE Directorem rejonu Polski i krajów nadbałtyckich firmy LG, o jakości zespołów sprzedażowych, trendach w planowaniu kampanii marketingowych i godzeniu zupełnie różnych kanałów sprzedaży.

Został Pan laureatem ósmej edycji Polish National Sales Awards w kategoriach Dyrektor Sprzedaży oraz Super Sprzedawca. Co dla Pana oznaczają te wyróżnienia?

PNSA to jedyna tego typu organizacja w kraju, która promuje i wdraża najnowocześniejsze standardy profesjonalnej sprzedaży. Jej celem jest promowanie dobrych praktyk i najwyższych standardów etycznych. Udział w tym konkursie traktowałem jak kolejne wyzwanie w mojej karierze zawodowej. Chciałem, żeby moje dokonania zostały zweryfikowane i ocenione przez niezależnych ekspertów i praktyków sprzedaży, a udział w konkursie właśnie to gwarantował. Niezależnie od wyników tej oceny byłem przekonany, że zdobędę kolejne bezcenne doświadczenia. Zwycięstwo i zostanie laureatem w dwóch najważniejszych kategoriach tak prestiżowego konkursu było potwierdzeniem moich kompetencji jako dyrektora sprzedaży i podsumowaniem pewnego etapu w życiu zawodowym. Ponadto sam udział w konkursie przynosi wiele korzyści, zarówno dla uczestnika, jak i organizacji, którą reprezentuje, takich jak budowanie marki czy też potwierdzenie kompetencji odpowiedzialnego pracodawcy. Formuła konkursu gwarantuje także rozwój kompetencji, a co za tym idzie, zwiększenie osobistej motywacji, rozwój kariery i wzrost wartości na rynku pracy.

Co w Pana dotychczasowej karierze zawodowej stanowiło największe wyzwanie? Jak sobie Pan z nim poradził?

Żeby liczyć się na rynku klimatyzacji w Polsce i osiągnąć sukces konieczna jest obecność rozwój dwóch różnych kanałów sprzedaży, a mianowicie kanału sprzedaży pośredniej (dystrybutorzy, hurtownie) i kanału sprzedaży bezpośredniej B2B (biura projektowe, inwestorzy, generalni wykonawcy).

Rynek klimatyzacji na początku lat 2000 dopiero się kształtował – było 2–3 producentów, ale już w początkowym okresie mojej pracy dostrzegłem duży potencjał rozwojowy. Lata 2003–2009 to okres budowania pozycji LG Electronics na rynku urządzeń klimatyzacyjnych i rozwój kanału dystrybucyjnego. W 2010 r. wchodziliśmy z największym udziałem na rynku klimatyzatorów pokojowych. Natomiast nasza obecność na rynku komercyjnych systemów klimatyzacji była znikoma. Inwestycje budowlane cały czas bardzo dynamicznie się rozwijały – powstawały nowe biurowce, galerie handlowe, hotele. Na szczeblu centrali podjęto strategiczną decyzję o rozwoju nowego kanału sprzedaży – bezpośredniej.

W Polsce misję i zadanie budowy takiego działu powierzono mi i na początku 2010 r. awansowałem na stanowisko dyrektora działu klimatyzacji.

Największym wyzwaniem w tamtym czasie był proces zaprojektowania struktury organizacyjnej oraz proces rekrutacji i zatrudnienie najlepszych specjalistów. Rekrutację prowadziłem w dwóch kierunkach: wykorzystując własną sieć kontaktów oraz współpracując z agencją doradztwa personalnego. Zdawałem sobie sprawę, że zatrudnienie właściwych osób przesądzi o sukcesie, ponieważ wyznaję zasadę, iż to właśnie pracownicy stanowią o sile danej firmy i są jej największą wartością.

Jakim mottem (hasłem) kieruje się Pan w pracy zawodowej?

Nie mam jakiegoś przewodniego motta, którym kierowałbym się w swojej pracy. W działalności zawodowej bardzo ważna jest dla mnie etyka biznesu związana przede wszystkim z odpowiedzialnością i zobowiązaniami wobec klientów, zasadami etycznymi wobec pracowników, a przede wszystkim z uczciwą konkurencją i uczciwymi transakcjami.

Mojemu zespołowi wpajam, że należy konkurować uczciwie i umiejętnie, ale bez naruszania interesów i wykorzystywania słabości rywali.

Zależy mi na partnerskiej współpracy poprzez wsparcie i pomoc dla moich partnerów. Poprzez wspólny dialog podejmuję działania, które mają wspierać długoterminowy wzrost oraz ich konkurencyjność.

Jakie cechy ceni Pan u współpracowników?

Bardzo cenię umiejętność pracy w zespole oraz odpowiedzialność i determinację w realizacji postawionych zadań. Doceniam zdolność prawidłowej oceny sytuacji, wyciągania wniosków oraz proponowanie konkretnych działań korygujących. Nie znoszę bylejakości i robienia czegoś na „pół gwizdka” – zespół to jedność i dlatego wymagam od wszystkich dużego zaangażowania.

Sprzedaż w kanale dystrybucji wymaga od handlowców umiejętności pracy z kluczowymi klientami, negocjacji, planowania, projektowania i nadzoru nad procesem logistycznym. W kanale sprzedaży bezpośredniej – to umiejętność budowania profesjonalnych i długofalowych relacji z klientami, doradztwo, pozyskiwanie nowych klientów biznesowych czy sprzedaż kompleksowych rozwiązań a nie pojedynczego produktu. Dlatego w mojej organizacji dział handlowy podzielony jest na dwa zespoły dedykowane do obsługi danego kanału.

Działają Państwo zarówno w obszarze B2B, jak i B2C. Jak różnią się oczekiwania klientów w tych dwóch obszarach?

Tak jak wcześniej już wspomniałem, działamy w dwóch kanałach sprzedaży, ale w Polsce nie ma rynku klienta końcowego B2C. Najbardziej popularne, najprostsze a zarazem najtańsze klimatyzatory pokojowe sprzedawane są przez firmy instalacyjne (nie licząc oczywiście oferty marketów budowlanych). Wynika to z prostego powodu: klimatyzator wymaga profesjonalnego montażu, który mogą wykonać tylko autoryzowani instalatorzy. Oczekiwania klientów w tym kanale sprowadzają się głównie do zapewnienia dostępności urządzeń w szczycie sezonu, doradztwa i wsparcia technicznego oraz szeregu akcji promocyjnych wspierających sell-out urządzeń do firm instalacyjnych.

Klient instytucjonalny ma zupełnie inne wymagania, dlatego proces sprzedaży jest odmienny i znacznie wydłużony. Inwestor, właściciel obiektu komercyjnego, kieruje dzisiaj swoje wymagania w kierunku samego produktu i kładzie nacisk na parametry techniczne związane np. z efektywnością energetyczną i obniżeniem przyszłych kosztów eksploatacji. Bardzo istotne są kompetencje i wiedza techniczna oraz rola doradcza handlowca w całym procesie sprzedaży.

Powoli zauważalny jest trend budowania inteligentnych domów, mieszkań, a nawet biur. Czy ma to wpływ na tworzone strategie sprzedaży w Polsce?

Obserwujemy ten trend z zainteresowaniem. Ale czy możliwość wykorzystania smartfona do włączania klimatyzatora lub grzejnika i kontroli temperatury świadczy o tym, że mamy już inteligentny dom albo mieszkanie? Nie. Pojęcie stworzenia inteligentnego dom zakłada zintegrowanie wszystkich możliwych instalacji w ramach jednego systemu sterowania.

Głównym zadaniem tego systemu jest optymalizacja kosztów utrzymania domu oraz podniesienie komfortu. Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom klientów, posiadamy w swojej ofercie klimatyzatory z wbudowaną funkcją Wi-Fi. Zapewnia ona proste sterowane dowolną liczbą klimatyzatorów z każdego miejsca na świecie za pomocą Internetu i aplikacji ThinQ dostępnej w języku polskim na systemy iOS i Android. Oprócz tego możemy połączyć i zdalnie monitorować pozostałe urządzenia LG znajdujące się w domu, tj. pralkę, zmywarkę, lodówkę czy telewizor. Rozwój koncepcji inteligentnego domu czy też Internet of Things wspierają producenci inteligentnych systemów oraz automatyki i sterowania. Na nas, czyli na producentach, wymusza to większą otwartość, żeby klimatyzatory i systemy klimatyzacji można było integrować w jeden system.

Program premiowy Liga Graczy, zaangażowanie czołowego piłkarza polskiej reprezentacji w kampanię promującą telewizory i klimatyzatory, to tylko kilka przykładów zwracania się w kierunku nomenklatury sportowej. Sport lepiej sprzedaje?

Sport jest obecny w naszym życiu od wieków i było to tylko kwestią czasu, kiedy zacznie być wykorzystywany w marketingu i reklamie. Dlaczego? Ponieważ to najwyższe emocje, zaangażowanie i pasja. Dzięki swojej specyfice dostarcza uniesiń niespotykanych w innych sferach życia. Osadzenie produktu czy usługi w otoczeniu silnych, sportowych przeżyć mocniej oddziałuje na odbiór i postrzeganie marki w oczach klientów. Stworzenie emocjonalnej więzi z odbiorcą buduje relacje, pomaga w zapamiętaniu produktów i usług, a tym samym pozytywnie wpływa na konwersję. W nadchodzących latach coraz więcej firm będzie wykorzystywać marketing sportowy przy planowaniu kampanii marketingowych ze względu na spadającą efektywność reklamy tradycyjnej.

2016 r. obfitował w dwa duże wydarzenia sportowe: EURO 2016 oraz Igrzyska Olimpijskie. Postanowiliśmy pójść w tym kierunku. Podjąłem decyzję o przygotowaniu intensywnej kampanii reklamowej, z kulminacją w miesiącach czerwiec – sierpień 2016. Zdawałem sobie sprawę z konieczności przeznaczenia na kampanię większości środków z rocznego budżetu marketingowego. W moich założeniach musiała to być kampania, która „wstrząśnie” branżą, zaskoczy konkurencję i dotrze do instalatorów i końcowych użytkowników. Wybór padł na EURO2016. Drużyna narodowa awansowała na mistrzostwa, atmosfera wokół reprezentacji była bardzo dobra, każdy kibic utożsamiał się z drużyną narodową. Założenie było takie, żeby całą kampanię oprzeć na ambasadorze marki. Najtrudniejsze pytanie: kto miałby nim zostać? Który z polskich piłkarzy pasuje do koncepcji kampanii? Czyja postawa na boisku jak i poza nim odzwierciedla wartości wyznawane przez LG Electronics? Wybór padł na Jakuba Błaszczykowskiego. Kuba to nie tylko znakomity piłkarz, ale również wyjątkowa postać. Hasło przewodnie kampanii to: „Tworzymy mistrzowski klimat”.

Przygotowano media plan, w którym najwyższa aktywność przypadała na okres trwania Mistrzostw Europy. Kampania rozpoczęła się 25 kwietnia 2016 r. konferencją prasową z udziałem Kuby Błaszczykowskiego na Stadionie Narodowym.

Co Pana zdaniem jest kluczowe w budowaniu przewagi konkurencyjnej w branży, którą Pan reprezentuje?

W ciągle zmieniającym się otoczeniu konkurencyjnym nie można powielać tych samów wzorców i strategii działania. Należy być otwartym na wszelkie nowości i być gotowym do podejmowania ryzyka. Na pierwszym miejscu zawsze należy stawiać dobro klienta, wsłuchiwać się w jego potrzeby i zaspokajać je.

Szukanie innowacyjności i kreatywności to klucze do budowy przewagi konkurencyjnej.

Sięgnięcie i wykorzystanie nowych narzędzi, takich jak: kampania reklamowa z udziałem brand ambasadora, unikalny projekt szkoleniowy „Kreatorzy Mistrzowskiej Sprzedaży”, wykorzystany do budowania lojalności klientów, wyróżniły nas na tle konkurencji i pozwoliły zbudować znaczną przewagę konkurencyjną na obu rynkach.

Jako dyrektor zarządzający również ludźmi nie mogę nie wspomnieć o moich pracownikach. Udało mi się zbudować bardzo silny zespół o wysokich kompetencjach. To ludzie stanowią o sile i wartości każdej firmy. Podnoszenie jakości zespołu sprzedażowego i jego efektywności jest jednym z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie rynkowym firmy. Rolą menedżera jest zatrudnianie najlepszych pracowników i dbanie o ich rozwój. Ważne jest również stworzenie prawdziwego ducha zespołu, poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za realizowane cele.

Dziękuję za rozmowę.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.