Wellbeing w firmie - jak zadbać o pracownika, by on zadbał o klienta?

  • Czym jest wellbeing?
  • Dlaczego warto postawić na jego rozwój w swojej firmie?
  • Jak zadbać o pracownika, a jednocześnie nie stracić zdrowego rozsądku?
SS_49_88.jpg

Hasło wellbeing nareszcie przestaje być w Polsce lekceważone. Coraz więcej się o nim mówi, pisze i dyskutuje. I bardzo dobrze, bo wellbeingowe podejście jest w dzisiejszych czasach po prostu niezbędne.

Wellbeing, czyli co?

Żyjemy szybko, w warunkach ciągłej zmiany. Przez to często wydaje się, że ludzie, pędząc przez codzienność, tracą radość z samego faktu, że żyją.

I tu wkracza podejście wellbeingowe, które zakłada, że człowiek ma się po prostu dobrze czuć, dobrze żyć i cieszyć się tym. I o ile każdy z nas będzie te cele realizował w inny sposób, to co do zasady, zgodnie z obserwacjami Petera Seligmana czy Instytutu Gallupa, wszyscy potrzebujemy do szczęścia dokładnie tego samego, czyli:

  • poczucia sensu,
  • dobrych relacji,
  • pozytywnych emocji,
  • osiągnięć i realizacji celów,
  • sprzyjającego środowiska,
  • działania zgodnie ze swoimi wartościami, czyli robienia tego, co nas po prostu kręci.

Kiedy więc postawimy sobie za cel dobre życie i podejmiemy próbę zaspokojenia wszystkich wyżej wymienionych potrzeb, szybko w naszym życiu pojawi się kwestia znalezienia dobrej pracy. Dziś nie oznacza to jedynie miejsca oferującego wysokie wynagrodzenie, ale też takiego, które odpowiada innym naszym potrzebom.

Industrializacja i kolejne rewolucje przemysłowo-technologiczne przynosiły kolejne zmiany kultury pracy. Jednak to, co sprawdzało się kiedyś, dziś już zazwyczaj nie działa. Ludzkie motywacje są na nowo odkrywane i badane. Współcześnie, jak opisuje Daniel H. Pink w książce „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”, a wtóruje mu Simon Sinek w „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, ludzie potrzebują za czymś podążać, mieć własne „dlaczego”, aby ich „jak” było jasne i mogli działać z pełnym zaangażowaniem.

Skoro jednak, jak wskazuje Gallup, tylko 15% pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę1, to jasno widać, jak wielki jest niewykorzystany potencjał.

Dlatego też postawienie sobie przez szefa za cel dbałości o wellbeing swoich ludzi jest doskonałym wyborem. Pracownik bardziej zadowolony to też bardziej zaangażowany, a to z kolei oznacza lepszą produktywność.

Z badań Gallupa, przeprowadzonych na grupie ponad 1,8 mln pracowników na całym świecie, jasno wynika, że dbałość o nich i stawianie ich w centrum zainteresowania powoduje także wzrost lojalności klientów, spadek rotacji i obniżanie kosztów pracy (rekrutacji, zwolnień lekarskich). Organizacje, które wygrywają konkurs Gallup Great Workplace Award, rosną średnio o 4,3 razy szybciej niż ich rynkowi odpowiednicy (mierzone zyskami za udział)2.

Jak zadbać o pracownika, a jednocześnie nie stracić zdrowego rozsądku?

Co do zasady firma to nie przedszkole. Jej celem nie jest opiekowanie się pracownikiem, tylko tworzenie wartości, która zostanie zakupiona przez klienta. A będzie ona tym większa, im lepiej zostanie wykreowana przez firmę, dokładniej przez ludzi, którzy w niej pracują. Osób, które – dzięki zatrudnieniu w konkretnym miejscu – chcą zaspokoić również swoje potrzeby.

Z pomocą przychodzi koncepcja employee experience (EX), czyli zarządzania doświadczeniami pracownika. Kiedy spojrzymy na podwładnego jako na osobę, która każdego dnia ma do wykonania określone zadania, to jako odpowiedzialny pracodawca musimy zauważyć, że to, z czym codziennie się mierzy, ma na niego wpływ. Ten wpływ może być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Podnosi lub obniża poziom wellbeingu.


Przykład:

„Co pracownik działu reklamacji myśli o ludziach?”. Każdego dnia co chwila dochodzą do niego komunikaty o tym, że coś jest źle. Mierzy się z trudnymi relacjami, bo klient, który do niego trafia, często nie zachowuje się miło. Jak taka osoba się czuje na koniec dnia pracy? Jak tego typu doświadczenie na nią wpływa?


Warto zwrócić uwagę na wszystkie grupy pod­legających nam pracowników i uwzględnić różnorodność ich stanowisk.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.