Ten typ tak ma

Jak skutecznie porozumiewać się z pracownikami o różnych typach osobowości? Jak rozdzielać pomiędzy nich zadania? Wreszcie jak w najbardziej efektywny sposób przekazywać krytykę, wyznaczać cele i zadania czy odpowiednio motywować?

Badania przeprowadzone przez „Harvard Business Review” udowadniają to, o czym mówiono już od dawna – „Chcąc zwiększyć sprzedaż, firmy powinny zwracać większą uwagę na cechy osobowościowe przyszłych handlowców. Dobór właściwych kandydatów do pracy, a także odpowiednie ich motywowanie i szkolenie przekłada się na poprawę wyników i kondycję całej firmy”1. Jednak zatrudnienie pracownika o odpowiednim profilu osobowościowym to dopiero połowa sukcesu. Kolejna część to dostosowanie charakteru zarządzania i komunikacji do jego osobowości tak, aby zmaksymalizować jego efektywność i produktywność.

Podczas pracy w charakterze coacha i trenera, a także menedżera miałem okazję poznać handlowców reprezentujących wszystkie typy osobowości oraz wypracować najlepsze wzory komunikacyjne dla każdego z nich. Zanim przejdę do konkretnych reguł komunikacyjnych, przedstawię krótkie charakterystyki typów osobowościowych, z jakimi spotkałem się w swojej pracy.

Krok 1. Poznaj typ osobowości człowieka

W starożytności Hipokrates zauważył, że różnice w „charakterze” ludzkim można wrzucić do pewnych worków grupujących ludzi o podobnych cechach, które odpowiadają danemu typowi osobowości. W telegraficznym skrócie osobowość to pewien wypracowany w toku socjalizacji filtr jednostki, który odpowiada za to, w jaki sposób odbiera ona bodźce, uczucia, jak wchodzi w interakcje z innymi ludźmi. Co niezwykle istotne, osobowość człowieka, jako pewien rutynowy schemat działania i myślenia, bardzo mocno wpływa na sposób pracy. To, jak pracownik motywuje się do pracy, przyjmuje polecenia, pochwały czy nagany przełożonego, w bardzo dużej mierze zależy od tego, jaki typ osobowości reprezentuje. Są osoby, które świetnie sobie radzą z budowaniem nowego rynku sprzedaży i nawiązywaniem relacji z nowymi klientami, natomiast za nic nie są w stanie przygotować porządnego raportu kwartalnego w Excelu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.