System wynagrodzeń, który przełoży się na zyski firmy

Podobno właściwe zarządzanie wynagrodzeniami sprzyja poprawie wyników biznesowych. Czy jest tak faktycznie? Czy i jakie działania związane z wynagrodzeniami mogą przyczynić się do wzrostu zysków? Jak jest skonstruowany mechanizm tych zależności? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w artykule.

SS_31_37.jpg

Zysk. Ostatnia liczba w rachunku zysków i strat. Może brzmi to brutalnie, ale tak naprawdę w działalności gospodarczej nie liczy się nic innego. Czy jest on osiągany w sposób zgodny z moralnością i przyjętymi normami – to kwestia etyki. Czy wynika z innowacji, agresywnego marketingu czy efektywnego gospodarowania powierzonymi zasobami – to kwestia strategii. Czy przekłada się na korzyści dla pracowników, którzy go współtworzą – to zależy od wrażliwości właściciela i jego sposobu zarządzania. Priorytetem zawsze powinien być jednak zysk. To on stanowi drogowskaz zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i wykonawców jego zamierzeń, czyli menedżerów, a w dalszej kolejności samych pracowników. To samo dotyczy wszelkich decyzji oraz inicjatyw związanych z zarządzaniem organizacją – muszą one mieć uzasadnienie z punktu widzenia ostatecznego kryterium efektywności działalności gospodarczej. Skoro tak przyjrzyjmy się z tej perspektywy kwestiom związanym z wynagradzaniem pracowników.

W teorii osiągnięcie zysku jest banalnie proste – wystarczy, żeby przychody były większe niż koszty. Mamy więc dwie zmienne w równaniu opisującym sukces działalności gospodarczej. Oczywiście należy dążyć do tego, żeby pierwszą z nich jak najszybciej zwiększać, a drugą zmniejszać lub maksymalnie ograniczać dynamikę jej wzrostu. Można to robić za pomocą praktycznie nieograniczonej palety środków, w tym przez inicjatywy w sferze wynagradzania pracowników. Zgodnie z powyższą logiką podzielono je na dwie grupy: takie, dzięki którym zwiększa się przychody oraz takie, które pozwalają ograniczyć koszty.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.