Sprzedaż – jak zaplanować, żeby wykonać?

Sprzedaż warunkuje trwanie każdej firmy. Wzrost sprzedaży jest niezbędny do jej rozwoju, a od poziomu wykonania planów sprzedażowych zależy tempo tego rozwoju. Dlatego jednym z kluczowych działań dla każdej firmy jest trafne zaplanowanie sprzedaży – i to w zakresie zarówno ustalenia pożądanych wartości, jak i zaplanowania strategii umożliwiającej ich osiągnięcie.

Każde przedsiębiorstwo przygotowuje plany sprzedaży, ponieważ na tej podstawie może oszacować inwestycje i wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy. W zależności od strategii, ale też od specyfiki działania, mogą to być plany długookresowe (kilkuletnie), roczne, kwartalne albo miesięczne. W każdym przypadku będzie to bardzo istotne zadanie, bo jak powiedział Woody Allen: „Przewidywanie jest bardzo trudne, szczególnie w odniesieniu do przyszłości”.

Ustalenie poziomu sprzedaży na kolejny okres to ogromne wyzwanie przede wszystkim dla szefa sprzedaży, który z jednej strony musi zaspokoić oczekiwania zarządu, dotyczące wzrostu sprzedaży, a z drugiej zadbać o to, aby plan sprzedażowy był realny i możliwy do osiągnięcia. Należy tu podkreślić, że „najbardziej realny” nie może oznaczać, że będzie to plan minimalistyczny, gdyż niedoszacowanie to poważny błąd w planowaniu, świadczący o braku wiedzy na temat potencjału rynku, na którym działa firma.

Po ustaleniu planu sprzedaży ważne jest odpowiednie rozpisanie go na budżety — na poziomie miejsc realizacji sprzedaży (np. regiony, poszczególni handlowcy), w odniesieniu do rodzajów sprzedaży (np. produktów, usług) i z uwzględnieniem czasu, którego dotyczą plany. Co więcej, warto również zabudżetować poszczególne etapy procesu sprzedaży. Jednak punktem wyjścia do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego jest optymalny plan sprzedaży, uwzględniający jak najwięcej warunkujących ją czynników.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.