Savoir-vivre w sprzedaży: „Dzień dobry, miło Panią widzieć!”

Podanie dłoni, wręczenie wizytówki, przejście na ty i wiele innych. To czynności, które w życiu zawodowym powtarzamy tak często, że niekiedy nawet nie zwracamy na nie uwagi. Jak się okazuje – niesłusznie, bo potrafią zdecydować o sukcesie lub porażce w sprzedaży. Dlatego dobrze jest wiedzieć, jak zachować się z klasą, elegancją i kulturą w czasie spotkania z klientem.

AS_16_40.jpg

O tym, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, wie każdy z nas. Eksperci różnią się natomiast w opiniach, ile czasu potrzebujemy, aby wyrobić sobie zdanie o swoim rozmówcy. Jedni twierdzą, że 2–3 sekundy, drudzy, że około 30 sekund, jeszcze inni, że nawet minutę. Pewne jest jednak to, że tego czasu potrzeba niewiele. Dlatego od samego początku kontaktu z klientem należy zwracać uwagę na to, co i jak się robi.

Spotkanie twarzą w twarz

Wchodząc na spotkanie z klientem, pamiętaj o takich elementach, jak:

  1. Postawa

    Wyprostowana, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnej sylwetki. Należy unikać przeprostu, czyli sytuacji, w której klatka piersiowa jest tak mocno wypchnięta do przodu, że kręgosłup niejako wygina się do środka i sprawia wrażenie wklęsłego.

  2. Chód

    Wejście powinno być dynamiczne. Kroki należy stawiać w sposób pewny, całą stopą. Nogi w czasie stawiania kroków powinny być uniesione na tyle wysoko, by but nie szurał o podłogę.

  3. Głowa

    Powinna być nieznacznie uniesiona (delikatnie uniesiony podbródek), lecz z zachowaniem umiaru. Kiedy będziesz miał zbyt wysoko uniesiony podbródek, klient może odebrać cię jako człowieka wyniosłego.

  4. Ręce

    Opuszczone wzdłuż tułowia. Dobrze jest trzymać w nich teczkę (w dalszej części artykułu opiszę małą „sztuczkę”, która pozwoli wyzwolić u klienta gest podania dłoni).

  5. Uśmiech

    Nieodzowny element każdego dobrego handlowca. Uśmiech jest oznaką otwartości, szczerości, zaangażowania i ogólnego dobrego nastawienia do drugiego człowieka. A to zawsze jest w cenie.

  6. Garderoba

    Warto zwrócić uwagę na element garderoby, którym jest marynarka. W pozycji stojącej powinna być zapięta. Jeśli ma dwa guziki – powinna być zapięta wyłącznie na górny guzik, jeśli trzy – środkowy lub górny i środkowy. Należy pamiętać, że dolny guzik zawsze pozostawiamy odpięty. To samo dotyczy kamizelek.

Powitanie

Kiedy wejdziesz już do klienta należy odpowiednio się z nim przywitać. Klient powinien wiedzieć, kim jesteś, skąd przybywasz, jaką firmę reprezentujesz oraz po co do niego przyjechałeś. Wspomnienie tych trzech elementów to wymóg formalny oraz znaczne ułatwienie dla klienta, któremu łatwiej będzie skojarzyć wcześniejszą rozmowę z tobą. Jeśli wcześniej rozmawiałeś z klientem przez telefon, warto wykorzystać ten fakt w procesie przedstawiania się i przypomnieć o tym rozmówcy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.