Proaktywny telemarketing

Pamiętam pewnego szefa, który wszystkim dookoła powtarzał magiczny przepis na większą sprzedaż: bądź aktywny. Opowiadał o tym na zebraniach handlowych, indywidulanych spotkaniach i wyjazdach integracyjnych. Nic z tego jednak nie wynikało, gdyż ani on, ani większość ludzi z jego zespołu nie mieli pojęcia, jak zwiększyć poziom swojej aktywności. Gdyby jednak tamten menedżer wiedział, czym jest proaktywność, miałby w ręku doskonałe narzędzie do zaktywizowania swojego zespołu.

W wielu opracowaniach proaktywność jest kojarzona z inicjatywą, aktywnością i podejmowaniem innych działań, które od wieków przecież mają już swoją nazwę – przedsiębiorczość.

Przedrostek „pro” w języku łacińskim oznacza „dla”. Gdyby inaczej zapisać znaczenie wyrazu „proaktywność”, można by użyć sformułowania „dla aktywności”. Jeśli zatem coś jest DLA aktywności, to wiadomo, że nie jest samą aktywnością. Znaczenie tego wyrażenia jasno sugeruje, moim zdaniem, jakąś sytuację lub stany, które służą przejmowaniu inicjatywy, ale same w sobie wcale nią nie są. O co zatem chodzi?

To proste. Nauki społeczne opisują działanie jako zaledwie czubek góry lodowej, czyli widzialną część głębszego procesu, który sam w sobie pozostaje najczęściej niezauważony. Mowa tutaj oczywiście o emocjach i przekonaniach. Zespół tych trzech systemów składa się na postawę, jaką człowiek przyjmuje wobec świata. Potrzeba przecież emocji, żeby podjąć jakieś działanie, o czym doskonale wie każdy sprzedawca, który chce nakłonić klienta do zakupu. Emocje mają z kolei swoją przyczynę w przekonaniach i myślach. Niestety, przedstawiony model dotyczy postawy reaktywnej. Po sprzedawcy funkcjonującym zgodnie z nim nie można się spodziewać takich postępów w rozwoju zawodowym, do jakich faktycznie jest zdolny.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.