Pozytywny feedback, czyli jak skutecznie udzielać informacji zwrotnej

W świecie, w którym ludzie pracują głównie po to, aby zyskać uznanie w oczach innych, profesjonalnie przekazywany feedback powinien być wizytówką każdego szefa sprzedaży i narzędziem wspierającym rozwój zespołu. Dobrze przekazana informacja zwrotna potrafi zmotywować pracownika bardziej niż perspektywa podwyżki i zachęcić do pracy nad sobą skuteczniej niż groźba zwolnienia.

Feedback jest narzędziem do nauki, nie do walki. Przekazywany prawidłowo sprawia, że pracujemy lepiej, dokładniej i wydajniej. Pełni także funkcje motywacyjne, podnosi zaangażowanie i pozwala wyrazić uznanie. Jeśli natomiast wykonywana praca nie spełnia oczekiwań, poprawnie przekazana informacja zwrotna umożliwia jednoznaczne określenie problemu i skierowanie pracownika na właściwe tory. Jest ona także podstawą dobrych relacji, gdyż ma służyć usprawnieniu przyszłych działań zarówno szefa, jak i podwładnego.

Efektywna komunikacja

Feedback polega na udzielaniu informacji na temat efektów czyjejś pracy w sposób bezpośredni i zrozumiały. Wielu menedżerów skupia się jednak wyłącznie na ocenie samego pracownika (np. „Jesteś inteligentny”), nie zaś na konkretnych efektach jego działania (np. „Twoja szybka reakcja uratowała negocjacje”).

W ten sposób może dojść do sytuacji, w której rozmowa staje się przeładowana emocjami, a maleje znaczenie merytorycznych argumentów. Bardzo dobrze odzwierciedla to język, jaki jest używany do tego celu. Oceny (np. „Jesteś dobrym/ złym sprzedawcą”) oraz generalizacje (np. „nigdy”, „zawsze”, „w kółko”, „ciągle” itp.) często prowadzą do nieporozumień, nawet jeśli przekazywana informacja zwrotna miała mieć wydźwięk pozytywny.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.