Organizacja – fundament efektywnego działu sprzedaży

Jakie czynniki determinują sukces działu handlowego? Idealnie dobrany do zadań personel czy wyraźnie określona strategia sprzedaży? A może zapewnienie właściwych narzędzi pracy oraz zadbanie o skuteczny przepływ informacji pomiędzy działem sprzedaży a pozostałymi działami? Jak wielkie ma znaczenie wdrożenie szczegółowego planu sprzedaży oraz konsekwentna kontrola handlowców? Praktyka pokazuje, że realizacja wszystkich tych elementów na bardzo wysokim poziomie jest gwarantem wysokiej efektywności działu sprzedaży.

SS_31_08.jpg

W wielu organizacjach kształtowanie działów sprzedażowych odbywa się bez wyraźnych i obiektywnych przesłanek. Z czasem przekształcają się one w bardziej profesjonalne zespoły, ponieważ każdy dział handlowy nie tylko powinien osiągać, ale też przekraczać cele, do jakich został powołany. Szef sprzedaży jest dyrygentem zespołu sprzedawców, którzy niczym muzycy muszą dysponować nie tylko doskonale dobranymi do realizowanych zadań narzędziami (instrumentami), ale przede wszystkim powinni posiadać talent do osiągania wysokiej sprzedaży i konsekwentnie rozwijać warsztat pracy poprzez nieustanny trening. Przyjrzyjmy się poszczególnym etapom, które prowadzą do zbudowania sprzedażowej orkiestry marzeń.

Czego oczekuje firma od działu handlowego?

Niezależnie od branży, w jakiej działa organizacja, należy się spodziewać, że oczekiwania wobec szefa i członków zespołu sprzedaży będą dotyczyć:

  • realizacji założonych przychodów przez spółkę,
  • osiągnięcia zaplanowanej marży,
  • zdobycia określonych grup docelowych,
  • konsekwentnego zwiększania liczby i wartości obecnych oraz nowych klientów,
  • wejścia na nowe rynki.

Zarząd przewiduje, że handlowcy będą sprzedawać usługi i produkty na określonym poziomie ilościowym i jakościowym, że będą przestrzegać ustalonej polityki handlowej spółki oraz podchodzić etycznie do klienta, licząc na przyszłe rekomendacje. Istotne jest nie tylko skuteczne pozyskanie, ale również utrzymanie przez maksymalnie długi czas jak największej grupy klientów. Ponadto sprzedawcy powinni eksplorować segmenty i grupy docelowe wyraźnie wskazane przez kierownictwo spółki w celu zwiększania wolumenu ilościowego. Dlatego muszą posiadać wykształcone kompetencje handlowe, żeby poza sprzedażą pierwotną perfekcyjnie dokonywali kolejnych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.