Mówmy sobie po imieniu!

  • Kiedy przechodzenie z pracownikami na „ty” jest dobrym rozwiązaniem?
  • Jakie problemy może generować takie podejście?
  • Kto powinien proponować przejście na „ty”?
SS_59_17.jpg

Pani Magdaleno, poproszę o dokumenty” albo „Pani Magdo, proszę o dokumenty”, a może „Magda, przynieś segregator z półki”. Którą wersję wybrać? Czy warto się nad tym w ogóle zastanawiać? Okazuje się, że sprawa nie jest taka oczywista, bo nie ma jednego klucza pasującego do każdej struktury i organizacji.

Dlaczego właściwie sobie „panujemy”?

Nie wszyscy wiedzą, że zwrot „pan” znany jest w języku polskim od XIII w. Używany był jako tytuł grzecznościowy skierowany do mężczyzn stanu szlacheckiego lub rycerskiego. Właśnie w taki sposób zwracano się do tych, którzy sprawowali władzę, posiadali także duży majątek i włości. Z czasem określenie to zaczęto stosować do wszystkich mężczyzn, którzy mieli wyższy status społeczny, a zwrócenie się do kogokolwiek na „ty” uznawane było za niegrzeczność, wręcz obrazę. Dziś żyjemy w zupełnie innych czasach, a wraz z wejściem na polski rynek zachodnich marek przyszła także moda na fraternizację, której efektem jest właśnie zwracanie się do siebie po imieniu bez względu na wiek i zajmowane stanowisko. Forma takiej komunikacji zyskała bardzo szybko sporą rzeszę zwolenników, chociaż jest też duża liczba osób, które nadal uważają, że lepiej pozostać przy formie „pan/pani”. Zmienił się także wiek osób zajmujących najwyższe stanowiska. Kiedyś szef kojarzony był z poważnym wiekiem i bogatym doświadczeniem zawodowym. Teraz w coraz większej liczbie firm najwyższe stanowiska piastują osoby młode, zdolne i dobrze wykształcone, a podejście do pracowników staje się bardziej nowoczesne i luźne. W relacjach zawodowych przejmowane są zachodnie standardy, według których niezależnie od wieku ludzie odnoszą się do siebie tak samo.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.