Marketing dla handlowców: E-marketing w praktyce

Handlowiec i marketer to profesje, które wymagają stałej współpracy i wzajemnego wsparcia. Wspólny wysiłek jest skierowany na to, aby pozyskać klienta i osiągnąć przychód dla firmy. Zasadniczo podział ról i obowiązków jest znany, ale niejednokrotnie praktyka pokazuje, że jest inaczej. Dlatego też każdy handlowiec (ty również!) powinien znać techniki marketingowe, chociażby w zakresie e-mail marketingu, który przydaje się w kontakcie z klientami. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak wykorzystać e-mail marketing w sprzedaży, zmień to i dowiedz się, jak podkręcić swoje sprzedażowe wyniki.

AS_23_40.jpg

Cold mail (tzw. zimny e-mail) – to wiadomość z zaproszeniem do współpracy kierowana do potencjalnego klienta, z którym wcześniej nie miałeś kontaktu biznesowego. Wysłanie tego typu wiadomości na początku nie jest komunikacją sprzedażową. Jest to dopiero początek, czyli budowanie relacji, która dąży do sprzedaży. Cold mailing często jest mylony ze spammingiem i aby tego uniknąć, musisz pamiętać o tym, żeby:

  • wysyłać maile tylko na adresy pozyskane we właściwy sposób (np. do osób poznanych na evencie, konferencji lub w social mediach, adresów z firmowych stron internetowych, przy których jest napisane, że są do kontaktu),
  • nie wysyłać w pierwszej wiadomości oferty handlowej,
  • poprosić o dobrowolną odpowiedź w celu uzyskania większej ilości informacji – tylko wtedy będziesz mógł kontynuować rozmowę i na dalszym etapie przesłać ofertę.

Jak napisać zimnego e-maila?

Przede wszystkim pamiętaj, że piszesz do kogoś, więc użyj formy osobowej. Następnie zadbaj o to, żeby wiadomość była zwięzła i krótka. Nikt nie lubi czytać długich e-maili, a tym bardziej od osób, które wysyłają nam coś pierwszy raz. To jednak tylko podstawy, o których powinieneś pamiętać, pisząc tak naprawdę każdego e-maila. Cold mailing oprócz tego charakteryzuje się pewnego rodzaju konstrukcją, którą koniecznie musisz zachować. Aby stworzyć dobry cold mail:

  • określ temat wiadomości,
  • przywitaj się i przedstaw,
  • napisz coś o odbiorcy lub firmie, w której pracuje,
  • wskaż powód twojej wiadomości (tylko nie wysyłaj oferty handlowej!),
  • umieść CTA (Call To Action), czyli informację, co odbiorca powinien zrobić po przeczytaniu wiadomości,
  • załącz formalną stopkę kontaktową.

Jednak konstrukcja to nie wszystko. Pamiętaj, że masz tylko jedną szansę, którą albo wykorzystasz dobrze, albo wcale! Dlatego oprócz prawidłowej konstrukcji musisz zadbać o treść takiego e-maila.

Ważne!

Zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2018 r., poz. 1954 z późn. zm.), ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2019 r., poz. 123) oraz Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych, Dz. Urz. UE L 119) zabrania się wysyłania niezamówionych informacji handlowych do osób, które nie wyraziły na to zgody. Tego typu działanie jest określane jako spamming i podlega karze grzywny.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.