Każdy klient jest inny

„Największą nierównością jest traktować wszystkich równo” – ta zasada opisana przez Kena Blancharda w książce „Jednominutowy menedżer” dobrze charakteryzuje błąd popełniany nie tylko w zarządzaniu ludźmi, ale również w sprzedaży. Handlowcy często pracują schematycznie i szablonowo, do każdego klienta podchodząc w ten sam sposób. Znają kilka technik sprzedaży i perswazji, i z uporem stosują je do wszystkich klientów, zapominając, że każdy z nich jest inny.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

Najlepsi handlowcy doskonale rozumieją, że sprzedawanie to w głównej mierze psychologiczna gra pomiędzy sprzedawcą i klientem, a cała sztuka polega na tym, by w jej trakcie sięgnąć po takie narzędzia, aby osiągnąć swój cel, czyli sprzedać. Różnimy się od siebie jako ludzie, co sprawia, że inaczej podejmujemy decyzje, mamy różne temperamenty, w różny sposób podchodzimy do problemów. Inaczej także kupujemy. Wygrywa ten sprzedawca, który potrafi rozpoznać typ osobowości klienta i na tej podstawie wybrać sposób prezentacji produktu, budowania relacji czy też to, jak – i czy w ogóle – wpływać na decyzję zakupową.

Ludzie różnią się osobowością, a ta wynika z wychowania, doświadczeń, środowiska, sytuacji, wydarzeń, których w życiu doświadczyliśmy. Wszystkie te elementy kształtują charakter człowieka i determinują to, kim się staje. Na przełomie V i IV w. p.n.e. Hipokrates, grecki lekarz, wyróżnił 4 typy temperamentów: choleryczny, sangwiniczny, flegmatyczny, melancholiczny. Na bazie jego typologii, na początku XX w. Carl Gustaw Jung opisał typy psychologiczne, takie jak: ekstrawersja, introwersja, neurotyczność i równowaga emocjonalna. Z tej charakterystyki osobowości wyłoniła się większość typologii klientów.

Typ I: LEW – choleryk

Dokładnie wie, czego chce i do tego dąży. Jest nieustępliwy i wytrwały, ale także wybuchowy i impulsywny. Sam jest dla siebie największym autorytetem i sam najlepiej wie, co jest dla niego dobre, więc nie próbuj przekonywać go, że nie ma racji. Lew za punkt honoru przyjmie wygranie potyczki z tobą, choćby słownej, a jeśli stwierdzi, że nie jesteś godnym przeciwnikiem, albo co gorsza, że jesteś od niego lepszy, to czym prędzej się oddali. Lew nie lubi przegrywać, tak samo jak nie lubi nie mieć racji.

Jak rozpoznać?

Rozpoznasz go po tym, że podjedzie pod sklep czerwonym, superszybkim samochodem i zaparkuje pod samymi drzwiami, niekoniecznie w miejscu do tego wyznaczonym
– w końcu Lwu wolno więcej, a przynajmniej on sam tak o sobie myśli. Wejdzie do środka ubrany w rzucające się w oczy buty, marynarkę lub kurtkę, z ekskluzywnym zegarkiem na ręku, trzaśnie drzwiami i rozglądając się po pomieszczeniu rzuci do zebranych: „Szukam najlepszego laptopa jakiego macie. Koniecznie 15-calowy, 4-rdzeniowy procesor, metalowa obudowa i dysk min. 1 TB. Macie coś takiego?”. Będzie pewny siebie, zdecydowany dokonać zakupu, pod warunkiem, że dasz mu dokładnie to, po co przyszedł.

Jak postępować?

W konfrontacji z Lwem masz dwa wyjścia: uznać jego wyższość i tym samym zaskarbić sobie jego sympatię lub wejść w zwarcie i niezależnie od jego wyniku przegrać, bo Lew straci ochotę na zakup od osoby, która nie poznała się na jego wielkości i zmusiła go do pokazania pazurów. Lew chętnie wysłucha komplementów na swój temat, szczególnie tych dotyczących podjętych przez niego decyzji zakupowych. Z przyjemnością kupi od ciebie, jeśli powiesz mu: „Widać, że ma Pan doskonały gust i doskonale zna się na tym, co w tym sezonie modne”.

Lew nie lubi rozmów o niczym, jego czas jest cenny i poświęca go na realizację celów, a nie na luźne pogawędki. Obsłuż go sprawnie, dając mu to, po co przyszedł, nie wchodząc w zbyt swobodną relację, chyba, że on sam ją zainicjuje. Lew kupuje tylko wtedy, gdy sam jest przekonany co do słuszności swojego wyboru i zdanie sprzedawcy ma dla niego małe znaczenie. Przytakuj, potwierdzaj doskonały wybór, nie próbuj udowadniać, że się myli, tylko doceniaj jego motywy działania, a zobaczysz, że sprzedasz więcej, niż ci się wydaje.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.