Jak zwiększyć skuteczność procesu rekrutacji?

Pytanie: Bardzo często prowadzimy rekrutację do naszego działu sprzedaży na stanowiska najniższego szczebla – sprzedawcy lub asystenta sprzedaży. Jako szef sprzedaży uczestniczę w tzw. finałowych rozmowach, natomiast pierwszymi rozmowami zajmują się menedżerowie niższego szczebla. Podczas takich rekrutacji napotykamy kilka problemów. Po pierwsze, wiele osób, które potwierdza spotkanie, nie przychodzi na nie. Po drugie, osoby, które przychodzą na spotkanie, nie spełniają kryteriów, nie mają pojęcia o obowiązkach, które opisują w CV, umiejętności opisane w nim jako dobre okazują się słabe. Kolejna sprawa to brak umiejętności sprzedażowych – nie możemy tego zweryfikować, zanim kandydat do nas przyjedzie. To wszystko powoduje, że tracimy dużo czasu na ludzi, którzy nie pojawiają się na spotkaniu lub nie spełniają wymagań. Jak zwiększyć frekwencję na rozmowach dla sprzedawców? Jak skutecznie ocenić kandydatów, zanim zaprosimy ich na rozmowę?

Polityka samodzielnego prowadzenia rekrutacji na najważniejsze stanowiska w firmie jest doskonałym rozwiązaniem. Widzę natomiast potrzebę zmiany podejścia do tego procesu i jego przekonstruowania w Państwa firmie.

Nazywajmy rzeczy po imieniu – sprzedawcy „najniższego szczebla” są najważniejszymi pracownikami, bo to oni zarabiają na całą resztę. Wymiana księgowej czy kogokolwiek z pracowników tzw. biura nie jest odczuwalna dla klienta, a to jego zadowolenie jest podstawowym warunkiem powodzenia firmy w długim okresie.

Poniżej kilka moich sugestii i uwag na temat poprawienia skuteczności procesu rekrutacyjnego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.