How to deal with surprising sales situations

It sometimes happens to every sales professional. Every so often, buyers change direction in surprising and unforeseen ways.

SELL_6_24.jpg

For example, after engaging with a salesperson, collaborating to find an optimal solution, and receiving a summary proposal, buyers suddenly demand a whole new set of requirements. Or they introduce another group of people into the evaluation process. Or they inexplicably postpone the final decision, after a lengthy and exhaustive evaluation. The list of potential surprise actions that buyers can take is endless, much to the chagrin of even the most experienced sales professional.

Why do buyers sometimes act in surprising and unpredictable ways, and what can sales professionals do about it?

Buyers aren’t crazy

Usually, sellers who find themselves surprised by unforeseen buyer actions have only themselves to blame. Too many sellers engage with buyers as they have been taught to do, or as they have learned from past success: in a rote, routine, and invariably consistent fashion – these sellers treat all sales opportunities the same way, every time. This may sound like a good thing to do, but it can easily lead to a lack of alignment with individual buyers’ preferences, resulting in decisions that make perfect sense to the buyer, but come as a complete surprise to the seller.

Buyers are not crazy. They do not make purchase decisions randomly. Buyers generally follow a logical process to determine their needs, evaluate alternatives, weigh potential risks, and make a final decision.

Before the age of the Internet, sellers typically engaged with buyers early in their evaluation process, because buyers needed sellers to provide the information required to make a good decision. Today, however, buyers can get much of the information they need by themselves, before they ever approach potential solution providers. As a result, buyers can now engage sellers at any stage of their decision process – from very early when buyer needs are undefined or latent, to very late when the buyer already has a clear idea of what solution they intend to buy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.