Eksport rośnie, ale długi nie maleją

Mimo że w I kwartale 2015 roku eksport wzrósł aż o 7,7%, to nie zmalały problemy eksporterów z otrzymaniem terminowej zapłaty od zagranicznych kontrahentów.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach, przynajmniej jeśli chodzi o zdobywanie klientów. Wartość sprzedanych za granicę towarów i usług wyniosła 181,2 mld zł i w pierwszym kwartale 2015 r. była o 7,7% wyższa niż przed rokiem. Temu wzrostowi sprzedaży nie towarzyszy spadek natężenia zatorów płatniczych. Jak wynika jednak z badania „Portfel należności polskich eksporterów”, przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, odsetek niezapłaconych w terminie eksporterom faktur wzrósł w I kwartale 2015 roku z 3,9% do 6,1% wszystkich wystawionych. O 7%, z 70,6% do 63,6%, zmalał też odsetek firm, które w ogóle nie odnotowują problemów z otrzymaniem zapłaty.

– To jeszcze nie jest sygnał do niepokoju, bo jednocześnie do 6,5% zmniejszyło się grono przedsiębiorstw, u których ten problem narastał. Na szczęście też ponad 64% należności jest przeterminowana krócej niż 3 miesiące. Tylko 15% to faktury, w których termin zapłaty minął co najmniej 12 miesięcy wcześniej – tłumaczy Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Eksporterzy i tak są w bardziej komfortowej sytuacji niż przedsiębiorcy sprzedający na rynku krajowym. Tu tylko 17,1% firm nie ma żadnych problemów z terminowym otrzymaniem zapłaty, a niezapłacone faktury stanowią aż 22,7% wszystkich wystawionych. Jednak, kiedy już się trafi dłużnik z zagranicy, znacznie trudniej odzyskać od niego pieniądze. Wskazywało na to aż 76% ankietowanych eksporterów.

– Nieco gorszy spływ należności może być efektem szybkiego szukania nowych rynków zbytu na skutek problemów w handlu z Rosją, Ukrainą i Białorusią. Nasz eksport do tych państw zmalał aż o 28%, a firmy poszukiwały klientów zarówno wśród krajów należących do Unii Europejskiej, jak i na rynkach rozwijających się, takich jak Egipt, Meksyk, kraje arabskie czy Turcja. Spory udział w polskim eksporcie mają małe i średnie firmy, które posiadają mniejsze możliwości weryfikacji wiarygodności zagranicznych kontrahentów niż duże przedsiębiorstw. I to one częściej padają ofiarą czyjejś nieuczciwości – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.