Ekspert radzi Pokaż wartość swojego produktu, a nie cenę

Pytanie: Jestem odpowiedzialny za zespół sprzedający specjalistyczne narzędzia budowlane. Nasza sprzedaż rozwijała się dobrze przez ostatnie 2 lata, jednak w tym roku rynek dosłownie „szturmuje” konkurencja, sprzedająca o wiele tańsze odpowiedniki naszych narzędzi, produkowane oczywiście w Chinach. Nasi klienci bardzo szybko, nawet zaskakująco szybko przestawiają się na te tanie produkty. Sprzedaż z tygodnia na tydzień spada. Wiemy, że konkurencyjne narzędzia mają bardzo niską jakość, a ich nabywcy prawdopodobnie wrócą do nas za kilka miesięcy, gdy już się o tym przekonają. Ale do tego czasu nasza firma przestanie istnieć. Gdy nasi sprzedawcy wskazują na niską jakość konkurencyjnych produktów, są traktowani tak, jakby oczerniali lepszą konkurencję. Czy mamy wozić ze sobą sprzęt konkurencji i rozkładać go na części przy kliencie? Nasz dział produkcji wyczerpał możliwości obniżania kosztów wytwarzania przy zachowaniu dotychczasowej jakości. Czy jedynym wyjściem dla nas jest rozpoczęcie dystrybucji „taniej chińszczyzny”?

Opinia eksperta

Opisana sytuacja jest bardzo poważna z perspektywy dalszego funkcjonowania firmy. Aby firma działała stabilnie, powinna opierać się na czterech kluczowych czynnikach sukcesu w sprzedaży. Są to: wartość, cena, decyzyjność i relacje.

Tanie produkty z Chin zachwiały w tym przypadku dwoma najistotniejszymi elementami:

  • wartością – klient nie widzi różnicy w jakości narzędzi budowlanych kupowanych do tej pory i tych tanich z Chin,
  • ceną – konsument kupuje potrzebne mu narzędzia znacznie taniej niż do tej pory.

Ponadto osoba odpowiedzialna za zespół sprzedaży nie jest przekonana do jakości narzędzi z Chin (inaczej niż klienci) i podjęła działania edukacyjne, obliczone na przekonanie klientów o różnicy w jakości, a co za tym idzie – w cenie. Nie wiemy, jaka jest różnica w cenie i czy kompensuje ona niższą jakość tanich narzędzi z Chin, które są powodem tych kłopotów.

Jak rozpoznać przyczyny problemu?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.