Efektywność w open space'ach

Jak prowadzić rozmowy telefoniczne, gdy nie słychać własnych myśli? Jak skupić się na potrzebach klienta, a nie na problemie rosnących decybeli? Czy w open space’ach można zorganizować sobie indywidualne miejsce pracy?

Otwarte powierzchnie biurowe – zwane open space’ami – to forma organizacji przestrzeni, która została wprowadzona w Stanach Zjednoczonych na początku XX wieku, gdy wraz z gwałtownym wzrostem liczby pracowników biurowych pojawiła się realna potrzeba zwiększenia ich komfortu komunikacji. To rozwiązanie jest efektem poszukiwań sposobu najbardziej optymalnego wykorzystania przestrzeni biurowej. Do Polski moda na open space’y dotarła na początku lat dziewięćdziesiątych i spotkała się z dużą aprobatą menedżerów, którzy w ten sposób mogli sprawować większą kontrolę nad podległymi sobie pracownikami.

Dużo biurek, jeden cel

Pracodawcy chętnie wprowadzają open space’y ze względu na dużo niższe koszty stworzenia i utrzymania takich stanowisk. Oszczędności finansowe sięgają nawet 20% wydatków wyposażenia biur. Umieszczenie wielu stanowisk w jednym pomieszczeniu sprawia, że maleją również koszty eksploatacji zorganizowanej w taki sposób przestrzeni. Najczęściej takie wyposażenie to kilkanaście lub kilkadziesiąt biurek stojących jedno przy drugim, czasem oddzielone niskimi ściankami dźwiękoszczelnymi. Potrzeba wstawiania ścianek pojawia się też w momencie, gdy pracownikom należy stworzyć bardziej intymne miejsce pracy, chociażby ze względu na charakter wykonywanych zadań (poufność dokumentów, dyskrecja przeprowadzanych rozmów). W przypadku organizacji zajmujących się sprzedażą bez takiego miejsca nie obejdzie się dział kontroli jakości, który zajmuje się odsłuchami rozmów handlowych. Wyłączenie takiej jednostki z otwartej przestrzeni wiąże się przede wszystkim z koniecznością skupienia się na przebiegu sprawdzanej rozmowy.

Pozaekonomicznym plusem rozwiązania typu open space jest natomiast fakt, że pracownicy tak zorganizowanych biur stają się jednym organizmem, dzięki czemu łatwiej im się komunikować. Osoby, które przebywają razem w jednym pomieszczeniu przez wiele godzin dziennie, bardzo szybko uczą się swoich zwyczajów, są w stanie szybciej reagować na to, co się dzieje i o czym się mówi. Jednocześnie pojawia się tak zwany efekt czystej ekspozycji, czyli zjawisko polegające na tym, że łatwiej jest nam polubić kogoś, kogo często widujemy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.