Dropshipping. 3... 2... 1... Start!

  • W czym tkwi istota dropshippingu?
  • Jakie wady i zalety ma ten model logistyczny?
  • Ile można na nim zarobić i kto może z niego skorzystać?
ECOM_18_75.jpg

Chyba każdy, funkcjonujący w wirtualnym świecie przedsiębiorca, zastanawia się co zrobić, aby zwiększyć efektywność prowadzonej sprzedaży internetowej. Jak zwiększyć zyski, nie podejmując równocześnie większego ryzyka biznesowego? Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zmiana modelu logistycznego. Brak konieczności posiadania magazynu, inwestowania w towar czy pakowania paczek? To już nie marzenia ściętej głowy. To realne możliwości, jakie oferuje dropshipping. Dziś kilka słów o tym, dlaczego zyskuje on coraz większą popularność i szturmem podbija serca sprzedawców na całym świecie.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny, którego istota tkwi w przeniesieniu odpowiedzialności za proces dostawy towaru na dostawcę. Całkowicie pomija się tu magazynowanie towarów u właściciela sklepu internetowego, by zamiast tego zaoferować bezpośrednią wysyłkę produktów z magazynu hurtowni, prosto do klienta indywidualnego. Od tradycyjnych modeli sprzedaży dropshipping różni się więc tym, że nie zmusza do posiadania własnego magazynu, a jedynie bazuje na wykorzystaniu powierzchni magazynowej i asortymentu udostępnianych przez hurtownika. W tym modelu logistycznym głównym zadaniem sprzedawcy jest odpowiedni dobór produktów (które pochodzić mogą z jednej lub wielu hurtowni) oraz ich skuteczna reklama i sprzedaż. Dokonane i opłacone przez klientów zamówienia przekazywane są następnie do hurtowni, a dopiero tam ma miejsce ich kompletowanie, pakowanie, a wreszcie wysyłka na podane adresy. W praktyce więc sprzedawca pełni tu jedynie rolę pośrednika pomiędzy klientem a dostawcą towaru.

Najpopularniejsze fakty i mity

O dropshippingu, jak zresztą o każdym modnym pojęciu, krąży wiele faktów i mitów.

Faktem jest, że większość hurtowni dropshippingowych współpracuje wyłącznie z partnerami posiadającymi firmę. Z samej swej definicji hurtownia współpracuje głównie z firmami, które zajmują się sprzedażą detaliczną. Większość hurtowni udostępnia więc swoją ofertę wyłącznie tym osobom, które posiadają własną działalność gospodarczą. Wszystko to po to, aby ograniczyć nadużycia, w wyniku których ludzie zamawiają produkty w cenach hurtowych na swój własny, prywatny użytek. Nie znaczy to jednak, że dropshipping bez firmy nie jest w ogóle możliwy. Jest, tylko po prostu działa zupełnie inaczej – bazuje na produktach wyróżniających się niską ceną zakupu i wysoką marżą i jest pełen ograniczeń, dotyczących choćby samej ilości hurtowni, z którymi realnie można podjąć współpracę.

Faktem jest także, że w tym modelu można sprzedawać nie mając kasy fiskalnej. Sprzedawców dropshippingowych obowiązują bowiem przepisy ogólne, według których sklepy internetowe nie muszą posiadać kasy fiskalnej, o ile nie handlują produktami, które są z tego zwolnienia wykluczone, tak jak np. perfumy czy biżuteria zawierająca metale szlachetne.

Do jednego z najpopularniejszych mitów zaliczyć zaś można ten, mówiący, że w modelu dropshippingowym sprzedaje się produkty, których hurtownia nie posiada na stanie. Wykorzystywane w sprzedaży internetowej systemy do rozliczania stanów magazynowych gwarantują dostęp do aktualnych i prawidłowych informacji o ilościach, cenach oraz innych parametrach produktów. Dane te aktualizowane są nawet kilka razy na dobę. Właśnie dlatego sprzedaż produktów, których hurtownia nie posiada jest nie tyle niemożliwa, co trudna i zupełnie bezzasadna.

Drugi z kolei popularny mit dotyczy tego, że w dropshippingu wszyscy sprzedają to samo. Nic bardziej mylnego. W tym modelu to sprzedawca decyduje, jakie produkty pojawią się w jego ofercie. To on wybiera kategorie i warianty, i to również on decyduje o cenie sprzedaży. Możliwość współpracy z kilkoma, kilkunastoma czy nawet kilkudziesięcioma hurtowniami sprawia, że asortyment sprzedawców dropshippingowych po prostu musi się różnić. Wybór dosłownie tych samych produktów spośród setek tysięcy dostępnych na rynku wariantów jest po prostu niemożliwy.

Warto czy nie warto? Kilka słów o zaletach i wadach

Ten model biznesowy ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ma też szereg zalet i wad, którym, jeśli interesujemy się tym tematem na poważnie, po prostu trzeba się przyjrzeć.

Wszystko wskazuje jednak na to, że większości działających w tym modelu sprzedawców plusy tego rozwiązania najczęściej przysłaniają jego minusy. Rachunek zysków i strat najczęściej bowiem działa na zdecydowaną korzyść dropshippingu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.